Süsinikkiust patareid võivad muuta elektriautode ja tuulegeneraatorite tulevikku. Deep-tech ehk süvatehnoloogia idufirma Sinonus tugineb oma lahenduses Rootsi Chalmersi Tehnoloogiaülikoolis alustatud teedrajavale süsinikkiu akutehnoloogiale, arendades praegu mitmefunktsioonilise süsinikkiu kaubanduslikku versiooni.
Selles vähendab «imematerjal» kaalu lisaks kiu kergusele ka sellepärast, et toimib ise ka energiat juhtivate elektroodidena, muutes selle struktuurseks akuks, mis vähendab sõltuvust traditsioonilisest eraldiseisvast akupakist. Ettevõte usub, et säärane energiasalvestuse viis võiks aidata revolutsiooniliselt muuta kõike, alates elektrilennukitest kuni tuulegeneraatoriteni.
Auto, milles aku on kere
Kujuta ette elektriautot, mida ei koorma tohutu kilovatt-tunnise mahuga raske aku, vaid see peitub näiteks kere moodustava süsinikkiu sees. Seega ei oleks vaja edasiliikumiseks nii palju energiat ning võiks kasutada väiksemat mootorit, säästes veelgi rohkem auto kaalu.
Või kujuta ette eVTOL-lennukit ehk elektrilist püststardiga lennuvahendit, mis suudaks tõusta ilma liitiumioonakuta, mis tavaliselt nõuab, et umbes tunni jooksul peab maapinnale tagasi laadimiseks laskuma.
Või mis oleks, kui tuulegeneraatorite labad töötaks oma akudena, salvestades energiat madala nõudlusega perioodidel, et jagada seda välja tipptundidel?
Sinonus loodab, et kõik need visioonid saavad uue tehnoloogiaga teoks. Ettevõte peab selleks arendama uue nutikas süsinikkiu tüübi, mis suudab toimida integreeritud aku elektroodidena.
«Massita» süsinikuaku
Rootsi teadlased on juba pikka aega töötanud struktuurkomposiitide kallal, mis suudavad elektrit salvestada. Esimest korda oli sellest tööst kuulda juba üle kümne aasta tagasi, kui Volvo teatas oma osalusest uurimisprojektis, mille oli koos mitmete akadeemiliste partneritega, sealhulgas Chalmersi Tehnoloogiaülikooliga ette võtnud.