NEW SCIENTIST Teadlased tahavad puurida Kuu sisse viie kilomeetri sügavuse augu universumi uurimiseks

, New Scientist, kaasautor
Kaevudes sügavale Kuu sisemusse võime saada kinnitust teooriatele, mis seletavad meie maailma ülesehitust. Foto: YASSER AL-ZAYYAT / AFP / Scanpix

Kuule sügava augu puurimine võib lõpuks anda meile põhjapanevaid tõendeid selle kohta, et prootonid võivad laguneda, väidab teadlaste grupp. See omakorda aitaks ühendada mitmed füüsikateooriad, et seletada universumi ülesehitust ja maailma eksisteerimise põhimõtteid.

Osakestefüüsika standardmudel, mis on praegu meie parim ettekujutus universumi põhijõudude ja osakeste vastastikusest mõjust ütleb, et prootonid on stabiilsed ja elavad igavesti. Kuid see mudel ei suuda ühendada kvantmehaanikat gravitatsiooni kirjeldava relatiivsusteooriaga.

Seevastu mõned väljapakutud ühtsed teooriad näevad ette, et prootonid võiksid siiski laguneda teisteks osakesteks, kuigi harva.

See omakorda tähendab, et kui peaksime leidma tõendeid prootonite lagunemise kohta, võivad need täielikumad mudelid olla õiged, kuid katsed Maal pole seda seni näidanud.

Nüüd tulebki mängu teadlaste pöörane ettepanek: Patrick Stengel Itaalia Ferrara riiklikust tuumafüüsika instituudist koos kolleegidega soovitavad kaevata sügavale Kuu sisemusse, et otsida sealt märke iidsete prootonite lagunemisest kaoonideks, mis koosnevad kahest elementaarosakesest - kvargist.

Nad põhjendavad oma ettepanekut sellega, et tihe Kuu kivim võib säilitada tõendeid sellise lagunemise kohta oma mineraalse struktuuri tõttu.

Olles sügaval Kuu sees ja seega hästi kaitstud kosmilise kiirguse eest tähendaks see, et taolisi tõendeid ei aetaks segi sarnaste reaktsioonidega, mida põhjustavad näiteks suure energiaga neutriinod, mis võivad mõjutada samasuguseid katseid Maal.

Teadlaste hinnangul piisaks varjestusest, mis on vähemalt viis kilomeetrit paks. Seega tuleks katse tegemiseks Kuule transportida ülivõimas puur, mis tekitaks piisavalt sügava augu (vt ka arXiv, doi.org/m2q2).

Seejärel analüüsitakse kivimiproovi kohapeal, kuna transport Maale võib seda juba muuta.

Vaatamata pealtnäha ületamatutele raskustele võiks juba vaid 100 grammi Kuu sügavustest saadud kivimi hindamisest piisata, et leida prootonite lagunemise jälgi ning täiendada meie ettekujutust üldsuse ehk universumi ülesehitusest.

Algselt populaarteaduslikus ajakirjas New Scientist avaldatud artikkel ilmub Postimehes väljaande loal. Inglise keelest tõlkis Kaido Einama.