NEW SCIENTIST Õnnetu täht võib jääda elu lõpuni musta auguga surmatangot tantsima

Foto: pixabay.com

Täht näib olevat lukustatud surmavasse tantsu ülimassiivse musta auguga. Astronoomide meeskonna sõnul rebeneb see õnnetu täht peaaegu laiali iga kord, kui tema orbiit mustast august möödub.

Kui täht jõuab ülimassiivsele mustale augule piisavalt lähedale, võib seda tabada loodete katkemine, mis tähendab, et musta augu gravitatsiooniväli venitab tähte ja sifoonib sellelt materjali, tekitades Maalt vaadeldava kiirguspuhangu.

Tähed sageli hävivad selle käigus, kuid nad võivad ellu jääda ka nn osalise loodete katkemise korral.

Hiina Hefei linna teaduse ja tehnoloogia ülikooli teadlane Zheyu Lin ja tema kolleegid väidavad, et on märganud tähte, mis on umbes 710-päevase vahega läbi teinud kaks osalist katkestust.

Meeskond märkas sähvatust esimest korda 2022. aastal Maast umbes 400 miljoni valgusaasta kaugusel asuvas galaktikas. Jaanuaris täheldasid teadlased teist sähvatust samast galaktikast.

Pärast kahe raketi valguse spektroskoopilise mustri võrdlemist jõudsid teadlased järeldusele, et need tundusid olevat pärit samast tähest.

«Spektroskoopiaga näeme sellel sündmusel mõningaid erilisi sõrmejälgi,» ütleb Lin. Oma leide kajastavas dokumendis nimetavad teadlased seda «kõige õnnetumaks täheks.»

Vaatamata kahe vaatluse sarnasustele, on vaja rohkem tõendeid, et väita, et need pärinevad samalt tähelt, ütleb Andrew Norton Ühendkuningriigi avatud ülikoolist. «Kahe vaatluse põhjal väide, et midagi on perioodiline, on liiga kiire järeldusteni jõudmine.»

Lin ja tema meeskond loodavad jälgida staari häirimist kolmandat korda veel kahe aasta jooksul, mis muudaks olukorra selgemaks – kuid on ka võimalik, et see hävis teise põlengu ajal.

Esialgu populaarteaduslikus ajakirjas New Scientist ilmunud artikkel ilmub Postimehes väljaande loal. Inglise keelest tõlkinud Sten Kohlmann.