Jaapani ettevõte Teeme kosmoselifti valmis sajandi keskpaigaks (1)

teadus.postimees.ee
Foto: Obayashi Corporation

Jaapani ettevõte Obayashi Corporation, mis on tuntud maailma kõrgeima torni Tokyo Skytree ehitamise poolest, teatas 2012. aastal plaanist ehitada kosmoselift, mis viiks reisijad ja seadmed kosmosesse. Ettevõte plaanis alustada 100 miljardi USA dollari suuruse projekti ehitamist 2025. aastaks ja loodab, et lift võiks hakata tööle 2050. aastal.

Business Insider küsis ettevõtte tulevikutehnoloogia loomise osakonna liikmelt Yoji Ishikawalt, kuidas projekt enne 2025. aastat edeneb.

Ishikawa sõnul ei alusta ettevõte tõenäoliselt ehitust järgmisel aastal, kuid on seotud teadus- ja arendustegevuse, projekteerimise, partnerluse ja müügiedendusega.

Kosmoselifti idee tugineb elektromagnetilistel sõidukitel, mis viiksid veosed orbiidile ilma rakettide ja kütuseta. Ishikawa sõnul võiks selline süsteem vähendada kaupade kosmosesse transportimise hinda märkimisväärselt.

Selle asemel, et Marsile jõudmiseks kuluks kuus kuni kaheksa kuud, pakuvad teadlased, et kosmoselifti abil jõutakse sinna kolme kuni nelja kuuga või isegi 40 päevaga. Inimeste ja esemete kosmosesse saatmine rakettide abil on äärmiselt kallis. Näiteks NASA on hinnanud oma nelja Artemis-kuu missiooni maksumuseks 4,1 miljardit dollarit ühe stardi kohta.

Põhjuseks on see, mida nimetatakse raketi ekvivalendiks. Kosmosesse jõudmiseks on vaja palju kütust, kuid kütus on raske, mis suurendab vajaliku kütuse kogust. Siit algabki omamoodi nõiaring.

Obayashi Corporation näeb kosmoselifti kui ühiskondlikult vajalikku projekti, mis tooks kasu kogu inimkonnale.

Oma ettekandes Obayashi Corporationile kirjutas Ishikawa, et seda tüüpi kosmoselift võiks aidata vähendada kaupade kosmosesse transportimise hinda 57 dollarini 0,45 kg ehk ühe naela kohta. Teiste hinnangute kohaselt on kosmoselifti vedu laias laastus 227 dollarit naela kohta. Isegi SpaceXi Falcon 9 rakett, mis on umbes 1227 dollariga naela kohta üks odavamaid, on ikkagi viis korda kallim kui kosmoseliftide kõrgemad kuluhinnangud.

Kosmoseliftiga ei läheks tarvis rakette ega kütust

Mõnede kavandite järgi viiksid kosmoseliftid veosed orbiidile elektromagnetiliste sõidukitega. Need ronijad võiksid olla kaugtoitega, näiteks päikeseenergia või mikrolainete abil, mis välistaks vajaduse pardal oleva kütuse järele.

Foto: Obayashi Corporation

Peale kulude kokkuhoiu on ka teisi eeliseid

Puuduks oht, et rakett plahvatab ja liftid oleksid heitevabad.

Ronimismasinad liiguksid suhteliselt rahulikul kiirusel 200 kilomeetrit tunnis, mis on oluliselt aeglasem kui raketid, kuid sellega kaasneb vähem vibratsiooni, mis oleks tundlikele kõrgtehnoloogilistele seadmetele hea.

Lifti ehitamisel on siiski mitmeid väljakutseid, sealhulgas materjali valik trossi või toru jaoks. Ishikawa aruande kohaselt võiks kasutada süsinikutorusid, mis on kergemad ja vastupidavamad kui teras.

Aga teadlased ei ole süsinikunanotorusid väga pikaks teinud. Kõige pikem seni valmistatu on vaid 2 meetri pikkune.

Selleks, et see oleks korralikult tasakaalus ja jõuaks õigel ajal Maa pöörlemisega sünkroonis orbiidile, peaks tross olema Ishikawa aruande kohaselt vähemalt 35 000 km pikk. Mõningate hinnangute kohaselt ei ole maakeral nii palju terast olemas.

Selleks peavad teadlased võibolla hoopis täiesti uue materjali välja töötama, ütles Ishikawa.

Lisaks materjali valikule on ka teisi probleeme, nagu ilmastikunähtused ja turvalisus. Ishikawa sõnul on vaja kaasata partnereid erinevatest tööstusharudest, et ületada kõik takistused ja ehitada lift, mis oleks töövalmis 2050. aastal.

Allikas: businessinsider.com

Pariisi suveolümpiamängud 26. juulist 11. augustini
Vaata otseülekandeid Kanal 2-st, Duo 5-st, Postimehe veebist ja kuula raadio Kuku kajastusi. Venekeelsetele fännidele pakub põnevust Kanal 7.
Loe kõiki olümpiauudiseid siit.