Soomest leiti uus kassitõug

Foto: Ari Kankainen et al.

Teadlased on avastanud uue kassitõu, millel on tüüpiline armas must-valge smoking-kassi nägu ja karvamuster, kuid ühe erinevusega: selle kassi seljakarv algab kindla värviga, näiteks mustaga, ja muutub järk-järgult valgeks, mis on põhjustatud unikaalsest mutatsioonist.

Uus kassitõug on tuntav erilisest karvavärvist.

Teadlaste ja loomakaitsjate töörühm avaldas selle uue kassi andmed uuringus, mis ilmus käesoleva kuu alguses ajakirjas «Animal Genetics», ning nimetas selle haruldase karvavärvi salmiaagiks (soome k. salmiakki ehk lagrits). Selle kassi soola- ja piprakarva välimus meenutab Soomes populaarse mõru lagritsa värvi.

Kassi märgati esimest korda 2007. aastal Kesk-Soomes, kus kohalikud elanikud täheldasid neid erilise karvaga kasse. Lisaks iseloomulikule mustrile seljal oli kassidel tavaliselt valge või peaaegu valge saba ning nende silmad olid tavaliselt kollased või rohelised.

Neid kasse esines ka musta, pruuni ja kilpkonnamustriga ning arvati, et nad võivad olla viljatud, kuna selle karvatüübi esinemissagedus oli suhteliselt madal — kuni avastati, et üks salmiak-kass sünnitas pesakonna nurruvaid ja sulnilt armsaid kassipoegi.

Foto: Ari Kankainen et al.

Uuringu jaoks võtsid teadlased viielt kassilt verd ja tegid neljale neist DNA-testi, mis ei tuvastanud ühtegi valge karvaga seotud geneetilist mutatsiooni.

Seejärel tehti kahele kassile kogu genoomi järjestus, mille tulemusel leiti kustutus nn KIT geenis, mis võib määrata, kas kassil ilmub valge karv (teadlased on seostanud KIT geeni variatsioone ka laikudega erinevatel loomadel, nagu hobustel ja hiirtel).

«Kokkuvõttes toetavad teiste liikide võrdlusandmed ja genotüübi segregatsioonianalüüsid vastselt avastatud KIT geeni piirkonna kustutamist kui salmiak-karvavärvi võimalikku põhjust kassidel,» järeldavad teadlased.

Kas see lahe geneetiline uurimistöö tähendab, et see kass pääseb rahvusvaheliste tõukasside registritesse, näiteks The International Cat Association (TICA)?

Aeg näitab, mis edasi saab, kuid see kass on juba südameid võitnud.

Allikas: Futurism