Soojenev kliima võib tähendada, et lennureisidel peab taluma järjest sagedamat ja tugevamat rappumist ja pikema aja vältel kui seni, mis tekitab potentsiaalselt ohtlikke olukordi, vahendab theconversation.com
Teadlased ⟩ Lennukeid tabava turbulentsi sagenemise põhjus on muret tekitav (2)
20. mail Londonist Singapuri suunduval Singapore Airlinesi lennul toimunud tugeva turbulentsi tõttu hukkus 73-aastane mees ja üle 70 inimese sai vigastada. Lennukiga toimus järsk laskumine üle 1800 meetri, mis pillutas inimesi ja esemeid mööda salongi.
Tegemist on lennufirma esimese surmaga lõppenud vahejuhtumiga 24 aasta jooksul.
Kuigi juhtum on erakordne, tekitab see küsimusi, mis põhjustas nii ägeda turbulentsi - ja kas kliimamuutused suurendavad turbulentside tugevust ja sagedust?
«Tõsine turbulents on see, mis muudab inimese lendavaks mürsuks,» ütleb Readingi ülikooli atmosfääriuuriuurija Paul Williams. «Igaühele, kellel ei olnud turvavööd kinnitatud, oleks see olnud natuke nagu karusellil sõitmine ilma igasuguse turvavarustuseta - mis oleks olnud jube kogemus,» lisas ta.
IN PICTURES: The damaged interior of @SingaporeAir flight SQ321 after it hit severe turbulence and was forced to make an emergency landing in Bangkok. One man died in the incident (Photos: Reuters) https://t.co/JZfqJcRzdM pic.twitter.com/MzlXOdQ6yd
— CNA (@ChannelNewsAsia) May 21, 2024
Mis põhjustab õhusõidukitele turbulentsi?
Turbulentsi esineb aeg-ajalt enamikul lendudest. Maapinna lähedal lennujaama ümbruses kui lennukid stardivad või maanduvad võivad turbulentsi põhjustada tugevad tuuled.
Kõrgematel kõrgustel võivad tormipilvedest tulenevad üles- ja allapoole suunatud õhuvoolud põhjustada turbulentse, kui lennukid lendavad tormist läbi või sinna lähedusse.
Üle mäeahelike ülespoole liikuvad õhuvoolud võivad samuti tekitada turbulentsi.
Lisaks sellele esineb turbulents sageli jugavoolude äärealadel, mis on ümber maakera tiirlevad tugevad õhuvoolud.
Kõiki turbulentse, mis tekivad väljaspool pilvi, nimetatakse «puhta õhu» turbulentsiks. Williams ütleb, et võib võtta nädalaid, et teha kindlaks, milline turbulents täpselt Singapore Airlinesi vahejuhtumi põhjustas. Väidetavalt oli lähedal torm, kuid ka puhta õhu turbulentsi jaoks olid tingimused sobivad.
Kas kliimamuutused muudavad turbulentsi tugevamaks ja sagedasemaks?
Kliimamuutused muudavad turbulentsi sagedasemaks ja tõsisemaks, väidab Seoul National University atmosfääriuurija Jung-Hoon Kim.
Eelmisel aastal avaldatud uuringus leidsid Williams ja tema kolleegid, et aastatel 1979-2020 on õhu turbulentsus oluliselt suurenenud.
Ta ütleb, et turbulentsus suurenes ühtemoodi kogu maailmas. See suurenemine on peaaegu kindlasti tingitud kliimamuutusest, mis tugevdab turbulentsi põhjustavaid jugavoolusid, ütleb Williams. «Me juba teame, et see avaldab mõju,» ütleb ta.
Ühes teises uuringus kasutasid Williams ja tema kolleegid kliimamudelit, et ennustada, kuidas kliima soojenedes muutuvad õhuturbulentsid tõsisemaks ja sagedasemaks.
Hoolimata turbulentsi tõenäolisest sagenemisest toimuvad enamik lende nagu praegu ka edaspidi vähese või kerge turbulentsusega, ütleb Williams. «Asi ei ole selles, et me peame lendamise lõpetama või lennukid hakkavad taevast alla kukkuma,» ütleb Williams. «Ma lihtsalt ütlen, et kui varem on olnud lennuk õhusõidu ajal 10 minutit tugevas turbulentsis, siis tulevikus võib see olla 20 või 30 minutit,» selgitas Williams.
Kas on võimalik ette ennustada ja ennetada halbu turbulentse?
Piloodid kasutavad lennumarsruudi planeerimisel turbulentsiprognoose. Ilmateadlased ilmajaamades saavad maapealsete andurite ja satelliitide kogutud andmete põhjal turbulentsi tõenäosust prognoosida ja edastada prognoose pilootidele.
Lennukis kasutavad piloodid tormipilvede tuvastamiseks ja vältimiseks radarit. See tugineb õhusõiduki poolt välja saadetavatele raadiolainetele, mis ümbritsevat piirkonda kaardistavad.
Kuid radar ei suuda tuvastada pilvevaba õhu turbulentsi. Williamsi sõnul võib abiks olla teine tehnoloogia, mida nimetatakse LiDARiks. LiDAR on sarnane radariga, kuid kasutab teistsugust valguse lainepikkust. «Ma olen näinud mõningaid proovilende, ja seal on tõepoolest võimalik näha näiteks 20 miili kaugusel lennukist ees selge õhu turbulentsust,» ütleb Williams.
Kahjuks on LiDAR kallis ja nõuab suurt rasket kasti, kuid see suudab näha nähtamatut selge õhu turbulentsi. Kui kasti saaks väiksemaks muuta ja selle hind langeb, võiks selle Williamsi sõnul peagi kasutusele võtta.
Seniks paluvad teadlased kõigil reisijatel kinnitada turvavööd.
Allikas: theconversation.com