NEW SCIENTIST Teadlased: 1859. aasta päikesetorm oli veelgi võimsam ja hävitavam kui arvati (1)

, New Scientist, kaasautor
NASA pilt naeratavast Päikesest, mis on tehtud 2022. aastal. 1859. aastal aga näitas meie kodutäht kurjemat nägu, mis teadlaste arvates oli hävitavam, kui seni arvatakse. Foto: Postimees

Ajaloo suurim registreeritud päikesetorm ehk 1859. aastal toimunud Carringtoni sündmus võis olla veelgi haruldasem ja äärmuslikum, kui me seni arvasime, selgub tol ajal kogutud magnetvälja mõõtmise andmete ülekontrollimisest.

1859. aasta septembri alguses nähti tohutut päikesepurset ja koronaalmassi eraldumist. Päikesest välja paiskunud plasma ja magnetvälja mull tabas Maad, vallandades siin magnetilise tormi, mis tõi kaasa eredad virmalised ning rikkus päevadeks kogu maailma sel ajal eksisteerinud telegraafiliinid.

Kui sarnase võimsusega sündmus juhtuks täna, võiks see põhjustada tohutu kaose, lülitades välja satelliidid, sidesüsteemid ja elektrivõrgud.