Euroopa kosmoseteleskoop on pimedaks jäätumas – loe, kuidas seda päästetakse

teadus.postimees.ee
Euroopa kosmoseagentuuri kosmoselaev koos Euclidi kosmoseteleskoobiga on hädas: vaatlusi segab üliõhuke jäätunud veemolekulide kiht. Kosmoseinseneridel ja teadlastel on siiski üks lahendus, mis sellest murest vabastaks. Foto: ESA/Scanpix

Euroopa Kosmoseagentuuri (ESA) Euclidi teleskoop on järk-järgult kaotamas oma nägemisvõimet, kuna selle peeglitele on mingil põhjusel külmunud veemolekulide kihid. See on halb uudis missioonile, mille eesmärk on uurida tumedat universumit, meie kosmose osasid, mis koosnevad tumeenergiast ja tumeainest, kasutades ülitundlikke kaameraid.

Teleskoobi loonud meeskonnal on juba välja töötatud plaan, mis hoiab Euclidi kosmose külmades avarustes soojana.

Euroopa kosmoseteleskoop lennutati kosmosesse juulis 2023, et uurida tumedat universumit, kasutades nähtava valguse kaamerat (visible light camera ehk VIS), lähi-infrapuna-kaamerat ja spektromeetrit (near-infrared camera, spectrometer ehk NISP). Varsti pärast starti asus missiooni teadustiim teleskoobi instrumente kalibreerima. Selle protsessi käigus täheldati järkjärgulist langust tähtedelt saabuva valguse detekteerimisel, mida korduvalt VISiga vaadeldi.