Vaata mida teeb Marss iga 2,4 miljoni aasta tagant Maaga – ja see mõjutab meid kõiki (2)

teadus.postimees.ee
Marss ja teised planeedid võivad mõjutada Maa teekonda ümber Päikese, tõmmates seda regulaarsete tsüklite ajal, tuntud kui Milankovići tsüklid, piklikumaks kujundiks, mis langevad kokku jääaegade tõusude ja mõõnadega. Foto: Wikimedia Commons

Maa ja Marsi vaheline aeglane kosmiline tants varjab endas süvamere hoovuste tsüklitele avalduvat mõju. Uue süvamere geoloogiliste andmete analüüsi kjärgi toob kahe planeedi gravitatsiooniline koostoime kaasa tsüklilised muutused Maa süvamerehoovustes, mis korduvad iga 2,4 miljoni aasta tagant. See on leid, mis aitab teadlastel paremini mõista ja ennustada Maa kliimatulevikku, kirjutab Sciencealert.

Sydney ülikooli geoteadlane Adriana Dutkiewicz märgib: «Olime üllatunud, avastades need 2,4 miljoni aastased tsüklid meie süvamere setteandmetes. On ainult üks viis neid seletada: need on seotud Marsi ja Maa vaheliste interaktsioonitsüklitega Päikese ümber tiirlemisel.»

Viimastel aastatel on teadlased hakanud tuvastama, mida nad on nimetanud astronoomiliseks «suureks tsükliks». See on 2,4 miljoni aastane muster, mis on seotud Maa ja Marsi orbiitide joondumisega.