AUKLIK UNIVERSUM James Webbi kosmoseteleskoop näebki musti auke ja neid on väga palju

teadus.postimees.ee
NASA avaldas hulga pilte, mille tegi James Webbi teleskoop universumi äärealadest. Kosmoseteleskoop leidis ka terve hulga massiivseid musti auke, mida on rohkem, kui arvata oskasime. Pildil on galaktika, mille keskmes laiub hiiglaslik must auk. Foto: NASA/SCANPIX

NASA James Webbi kosmoseteleskoop on teinud ühe oma kõige ootamatumatest avastustest – nimelt leidis see universumi vanimatest nurkadest tillukesed punased täpid, mis osutusid supermassiivsete mustade aukude «beebiea» eluetappideks.

Uuringute põhjal jõudis teadlaste meeskond järeldusele, et universumi kauges minevikus asuvad nõrgad väikesed punased täpid on tegelikult tohutult suurte mustade aukude nooremad versioonid, selgitas töörühma juht Jorryt Matthee, Austria teadus- ja tehnoloogiainstituudi astrofüüsika kaasprofessor ja uue uurimuse põhiautor.

Nende erakordsete objektide avastamine võib muuta meie arusaama mustade aukude tekkest, lisas ta. Töörühm loodab täpsemalt mõista, kuidas need varajases staadiumis supermassiivsed mustad augud, mis tihti varjavad end suurte galaktikate, sealhulgas meie oma, keskmes, on tekkinud ja kuidas nad on miljardite aastate jooksul muutunud.