Jaan Einasto – mees nagu universum

Marek Strandberg
, teaduse- ja tehnikatoimetuse juhataja
Jaan Einasto oma kingitusega – õpetlase ees on galaktilise superparve kujutis, millele selle avastanud töörühm andis Einasto nime. Marek Strandbergi montaaž Peeter Lauritsa fotost. Foto: montaaž

23. veebruaril tähistab 95. sünni­päeva Jaan Einasto. Vaieldamatu suurkuju maailma astronoomias, kes on kasvanud ja arenenud koos universumiga ning mõjutanud ja arendanud meie arusaama sellest.

Küllap ei lahku Einasto pilk ja mõte ka unedes maailmaruumist ja osa – võimalik, et väga suur osa – tema ajust raalib ja tegutseb kosmose varjatumaid rütme tabada püüdes magadeski. Omalaadse kingitusena laiutab universumi kaugustes nüüdsest üks järjekordne superparv. Seda on üsna raske hoomata ja ette kujutada, kuid sellised parved koosnevad galaktikatest ja koguni galaktikaparvedest. Universumis arvatakse neid olevat kümne miljoni kandis, aga üks neist kannab nüüd Einasto nime. Teadlaste rühm, kes on siiani leidnud neist oletatavast kümnest miljonist 670 superparve, andis Einasto nime meist umbes kolme miljardi valgusaasta kaugusel olevale moodustisele, mis on oma paar tuhat korda suurem Linnuteest. Valgus liigub selle ühest otsast teise 360 aastat.