TÕDE UNIVERSUMI KOHTA Muna oli enne kui kana – galaktikad said alguse mustadest aukudest

teadus.postimees.ee
Sel moel kuvab tehisaru galaktika keskel paiknevat musta auku, mis korraldab hiiglaslike magnetpööriste abil galaktika ja tähtede teket. Foto: Marek Strandberg Dall-E tehisaru abil

Mustad augud ei eksisteerinud mitte ainult aegade alguses, vaid nad sünnitasid uusi tähti ja kiirendasid galaktikate teket, viitab James Webbi kosmoseteleskoobi andmete uus analüüs.

Uued teadmised kummutavad teooriaid selle kohta, kuidas mustad augud kosmost kujundavad, seades kahtluse alla klassikalise arusaama, et need tekkisid pärast esimeste tähtede ja galaktikate ilmumist. Selle asemel võisid mustad augud oluliselt kiirendada uute tähtede teket universumi esimese 50 miljoni aasta jooksul, mis on vaid üürike periood selle 13,8 miljardi aasta pikkuses ajaloos.

«Me teame, et need tohutu suured mustad augud asuvad galaktikate keskmes meie Linnutee lähedal, kuid suur oli meie üllatus, kui selgus, et nad olid olemas ka universumi alguses.