NEW SCIENTIST NASA asteroidiküti kõhus olev aine võib pärineda iidsest eluks sobivast ookeanist (2)

Joshua Howgego
, New Scientist, kaasautor
Selline näeb välja proovivõtumehhanism kosmosesondilt OSIRIS-REx, mille sees asus asteroid Bennult võetud materjal. Selle uurimine tõotab tuua põnevaid avastusi. Foto: Erika Blumenfeld & Joseph Aebersold / ZUMA Wire / Scanpix

Maale tagasi toodud asteroidiproov võis kunagi olla osa väikesest ookeaniga kaetud maailmast, mille tingimused on elu tekkeks soodsad. Sellisele järeldusele jõudis NASA OSIRIS-RExi missiooni taga olev teadlaste meeskond, kes uuris kosmosest 2023. aasta septembris tagasi saadetud kapslis olnud asteroidi Bennu proove.

«Minu tööhüpotees on, et see oli iidne ookeanimaailm,» ütleb missiooni juhtivteadur Dante Lauretta Arizona ülikoolist. Näidis, mille nad uurimiseks avasid, sisaldab ka huvitavaid struktuure, mis võiksid anda vihjeid elu päritolu kohta, lisab ta.

Pärast 2016. aastal toimunud kosmoselaeva starti starti jõudis OSIRIS-REx umbes pilvelõhkuja Empire State Buildingu suurusele tumedat värvi ja süsinikurikkale asteroidile Bennu, mille orbiit sarnaneb Maa omaga. Uurimisretke eesmärgiks oli tuua tagasi 60 grammi materjali, kuid tagasi jõudnud kapsli saak kaalub ligikaudu kaks korda rohkem.