Skip to footer
Saada vihje

Püststardiga vesinikulennukil on märkimisväärne lennukaugus ja kiirus

Artikli foto

Šveitsi idufirma Sirius Aviation AG tutvustas äsja enda välja töötatud Sirius Jeti. Tegu on maailma esimese veeldatud vesinikul töötava eVTOL ehk elektrilise vertikaalselt õhkutõusva ja maanduva lennukiga, kirjutab newatlas.com

Sirius Jet suudab lennata kuni 1851 kilomeetrit kiirusega kuni 520 km/h, kasutades vesiniku jõuallikat. 20 väiksemat elektrilist ventilaatorit võimaldavad lennukil vertikaalselt õhku tõusta.

Sirius teatab, et juba on alustatud FAAga sertifitseerimismenetlust, mille järel on plaanitud esimesed lennud näidislennukiga ette võtta 2025. aastal. Lõplik sertifitseerimine ja kommertslennud on plaanitud teha 2028. aastal.

Millega siis tegu?

Tegemist on Saksamaa Lilium Jeti väiksema versiooniga, kuid Sirius töötab vesinikuga, mis võimaldab suurema tihedusega energiasalvestust ja palju pikemat lennukaugust ning manööverdab ventilaatorite abil.

Artikli foto

Maksimaalse 1800 km pikkuse sõiduulatuse saavutamiseks tuleb valida Business-versiooni lennuk, mis mahutab vaid kolm reisijat. Viie reisijaga Millennium versioonis on kaks vesinikupaaki asendatud istekohtadega, mistõttu väheneb maksimaalne lennuulatus 1046 kilomeetrini, mida on ikkagi neli korda rohkem kui 200–250 km vahemaa, mida Lilium oma akudel sõitva lennukiga suudaks. Nende näitajatega oleks Sirius Jet võimeline pakkuma konkurentsi sellistele liinidele nagu Los Angeles – San Francisco, London–Berliin, Melbourne–Sydney või Peking –Soul.

Artikli foto

Selle projekti suurim väljakutse seisneb vesinikkütuse kasutamises

Nüüdseks on vähe kahtlejaid, et vesinik on see, mille abil saab saavutada puhtamat lennundust. Mitmed ettevõtted töötavad lennunduskõlblike vesinikumootorite ja sertifitseerimise kallal. Juba praegu tehakse vesinikuga mitmeid katselende, kuid tegu on endiselt väga keeruka tehnoloogiaga, mistõttu keegi ei ole veel jõudnud sertifitseerimiseni, rääkimata kommertskasutusest.

Pikamaalendudeks sobivat vedelat vesinikku tuleb hoida äärmiselt madalatel temperatuuridel, alla 20 kelvini (–253 °C). Vedel vesinik lennunduses on vähearenenud tehnoloogia ja tuleb arvesse võtta ka kütuse tankimise ja logistilisi väljakutseid, kuna praegu selleks vajalik taristu puudub.

Sirius Jeti ambitsioonikas programm seisab silmitsi ka vajadusega suurte investeeringute järele. Edu saavutamiseks on vaja leida õiged investorid, kes on valmis investeerima tohutuid summasid, ilma et lähiaastatel kohe tulu oodata oleks.

Kommentaarid
Tagasi üles