UUED SAMMUD EPILEPSIARAVIS Ketodieedist võib abi olla ka epilepsia vastu

teadus.postimees.ee
Foto: Pexels

Hiljutine UCLA läbiviidud uuring avastas mehhanismid, mille kaudu ketogeenne (keto) dieet tekitab muutusi soole mikrobioomis, mis pakub potentsiaalset kaitset epilepsiahaigetele lastele, kes on immuunsed ravi suhtes. See avastus võib viia uute terapeutiliste lähenemisviiside väljatöötamiseni.

Kuigi olemasolevad tõendid toetavad madala süsivesikute ja kõrge rasvasisaldusega ketogeense (keto) dieedi efektiivsust kaalukaotuses, rasvkoe vähenemises, halva kolesteroolitaseme alandamises ja insuliinitundlikkuse parandamises, on see osutunud ka tõhusaks ravimeetodiks lastele, kelle epileptilisi hoogusid ei suudeta kontrollida esmavaliku ravimitega. Antud seisundit nimetatakse refraktaarseks epilepsiaks.

Teadusajakirjas Cell Reports avaldatud uuring süveneb ketogeense dieedi mõju uurimisse soole mikrobioomile ja selle funktsioonidele ning uurib molekulaarseid muutusi, mis võivad aidata krampide vastu.

Uuringu juhtivautor Gregory Lum rõhutas võimalust tuvastada kindlaid mikroobi funktsioone, mis on kasulikud krampide kaitseks. Nende funktsioonide täpne määramine võiks avada võimalusi ketodieedi efektiivsuse suurendamiseks või selle kasulike mõjude kordamiseks.

Uuring tugineb varasematele UCLA uuringutele, milles leiti, et epilepsia matkimiseks aretatud hiirtel esines ketodieediga oluliselt vähem krampe kui tavapärase dieediga hiirtel. Praegune uuring laiendas uurimistööd ka lastele, kellel esineb refraktaarset epilepsiat, uurides dieedi mõju soole mikrobioomi funktsioonile.

Kümnelt epilepsiaga lapspatsiendilt võeti väljaheiteproovid enne ketodieedi alustamist ja üks kuu pärast dieedi alustamist. Need proovid siirati seejärel hiirtele ja krampe kutsuti esile konkreetsete stiimulite abil.

Selgus, et hiired, kellele siirati proove ketodieeti pidavatelt patsientidelt, olid krampide suhtes vastupidavamad, võrreldes nendega, kellele siirati eel-keto proove. Keskmiselt vähendasid pärast ketodieeti saadud proovid krampe 22,4 protsendi võrra, võrreldes eel-keto kontrollidega.

Uuring leidis märkimisväärseid muutusi olulistes soole mikrobioomi funktsioonides, mis on seotud rasvhappe oksüdatsiooni ja aminohappe metabolismiga lapspatsientidel, kes järgivad ketodieeti. See viitab sellele, et dieet kujundab soole mikrobioomi soodustamaks mikroobide kooslust, mis metaboliseerivad rasva ja sünteesivad süsivesikuid rasvarikastes ja süsivesikurikastes tingimustes. Need omadused säilisid, kui pediaatrilised proovid siirati hiirtele.

Hiirte ajukudede transkriptoomiline profiilimine (genoomilt transkribeeritud kõikvõimalikud RNAd) näitas geeniekspressiooni muutusi, eriti hipokampuse ja eesmise ajukoore piirkondades, mis on seotud epilepsiaga. Diferentsiaalselt ekspresseeritud geenid olid seotud RNA töötlemise, raku stressivastuse, neuronaalse arengu, sünapside aktiivsuse ja signaaliülekandega.