Kosmiline võidujooks Lagrange'i punktidele – loe, millega tegu (1)

teadus.postimees.ee
Foto: NASA

Uus «kosmosevõidujooks» USA ja Hiina vahel kogub hoogu ning võimaliku lahinguväljana kerkivad esile Lagrange'i punktid, kirjutab Siencealert.com

Lagrange'i punktid, mis on saanud nime astronoom Joseph-Louis Lagrange'i järgi, on planeetidevahelised punktid, kus kahe taevakeha (näiteks Maa ja Päikese) gravitatsiooniline tõmme tasakaalustab väiksema objekti stabiilseks orbiidil liikumiseks vajaliku tsentrifugaaljõu ja kus väikese massiga keha saab kahe taevakeha suhtes paigal püsida. Selline stabiilsus muudab need ideaalseteks «parkimiskohtadeks» satelliitidele ja teleskoopidele. Kosmoseaparaadid võivad nendes tsoonides püsida pikka aega ilma liigselt kütust kulutamata. Pakkudes samal ajal pidevat vaadet meie planeedile ja selle looduslikule kaaslasele Kuule ning ideaalset punkti Maal toimuvate ilmamuutuste jälgimiseks.

Atmosfääri puudumine ning L1 ja L2 lähedus Kuule muudavad need kohad populaarseteks parkimiskohtadeks. Kellel on kontroll nende punktide üle, saab olulise eelise kosmoseuuringutes, kommunikatsioonis ja järelevalves.