Maa võib soojenedes elutuks põrguks muutuda vaid hetkega (8)

teadus.postimees.ee
Tõelisest põrgust eraldab meid veel õhkõrn piir, leiavad Šveitsi teadlased. Kui kasvuhooneefekti pöördumatu protsess ükskord pihta hakkab, jõuab kõik väga kiiresti tuhandekraadise põrgukuumuseni ja teha pole enam midagi. Foto: Pete Linforth / Pixabay

Genfi Ülikooli teadlased uurisid eksoplaneete ja avastasid, et nii-öelda  kasvuhooneefektiga võib kogu planeedi kliima kiirelt «ära pöörata» ja keskkond muutuda väga lühikese aja jooksul täiesti talumatuks.

Šveitsi teadlaste tiimil õnnestus simuleerida kogu tekkivat kasvuhooneefekti, mis paneb teatud protsessid väga kiiresti toimuma ning võib muuta planeedi elamiskõlbmatuks põrguks.

Maa on küll praegu kaetud ookeanide ja sobiliku atmosfääriga, kuid siinsamas lähedal asuv Veenus on täiesti steriilne kollakas kera, mis pole elu jaoks üldse külalislahke. Genfi ülikooli (UNIGE) astronoomide ja riikliku teadusuuringute kompetentsikeskuse NCCR PlanetS liikmetest koosnev meeskond on Pariisi ja Bordeaux CNRS-keskuste laborite toel saavutanud maailma esimese tulemuse keskkondade terviku simuleerimisel. Kasvuhoonegaaside tekkimise protsessi jälgimisega jõuti olukorda, kus võib muuta planeedi kliima idüllilisest ja eluks ideaalsest rohkem kui karmiks ja vaenulikuks.