UURING Tahma taaskasutamine aitab vähendada rehvide ökoloogilist jalajälge

teadus.postimees.ee
Copy
Tahma rehvi sisse saadakse fossiilsete kütuste põletamisel, kuid keskkonnasäästlikum on võtta see välja vanadest rehvidest.
Tahma rehvi sisse saadakse fossiilsete kütuste põletamisel, kuid keskkonnasäästlikum on võtta see välja vanadest rehvidest. Foto: Tookapic / Pixabay

Maailma kaks juhtivat rehvitootjat Bridgestone ja Michelin avaldasid ühist uuringut tutvustava valge raamatu, mille eesmärk on vähendada sõidukirehvide tootmise ökoloogilist jalajälge läbi rehvide koostisse kuuluva tahma (Carbon Black) taaskasutuse.

Ühisele uuringule eelnes 2021. aasta novembris peetud rahvusvaheline tahma taaskasutamisele keskendunud konverents (Recovered Carbon Black Conference), mille tulemusel sündis 2022. aastal Bridgestone´i ja Michelini ühisalgatus tahma taaskasutamise suurendamiseks rehvitööstuses.

Kuigi hinnanguliselt jõuab igal aastal oma kasutusea lõpuni miljard rehvi, mille hulk võrdub 30 miljoni tonni materjaliga, samas pärineb vähem kui üks protsent uute rehvide tootmisel kasutatavast tahmamaterjalist just kasutatud rehvidest. Rehvitootjate uuringu kohaselt annab tahma taaskasutamine võimaluse muuta rehvitööstus vähem sõltuvaks naftaproduktidest kui ka vähendada uute rehvide tootmisel süsinikdioksiidi heitkogust esmaste materjalide kasutamisega võrreldes kuni 85 protsenti.

Bridgestone Europe'i kasutuselt kõrvaldatud rehvide ja ringmajanduse juht Marco Musaio sõnul on taaskasutatud tahma kasutamine uute rehvide tootmisel oluline osa ettevõtte 2050. aastaks seatud eesmärgi täitmisest, milleks on rehvide valmistamine 100-protsendiliselt jätkusuutlikest materjalidest: «Üleminek lineaarselt väärtusahelalt ringmajandusele on oluline väljakutse, mis nõuab mõtteviisi muutust ja suuremat kohanemisvõimet. Bridgestone´i ja Michelini partnerluse eesmärk on edendada taastatud tahma kasutamise arendamist.»

Michelini jätkusuutlike materjalide ja ringluse vanem asepresident Fabien Gaboriaud sõnul tähistab kulunud rehvide kasutamine toormaterjalina märkimisväärset edasiminekut: «See on osa meie suuremast püüdlusest, milleks on 2030. aastaks 40 protsendi ulatuses taaskasutatavate materjalide kasutamine.»

Rehvide koostisest ligi poole moodustavad kummiühendid, mida kasutatakse rehvide põhja tegemiseks. Enam kui viiendiku koostisest moodustab carbon black (eesti keeles tahm, poolkoks, süsi), mis annab rehvile tugevuse ning kulumiskindluse. Carbon black on materjal, mida toodetakse tavaliselt mittetäielikul põlemisel fossiilsetest kütustest. Lisaks kasutatakse rehvides struktuuri tugevdavat metalli (16,5%) ja tekstiili (5,5%, sellest valmistatakse rehvi karkass). 7,5% rehvide koostisest moodustavad erinevad täiteained.

Rehvide struktuur peab olema väga vastupidav, kuna rehvid peavad vastu pidama nii suurtele kiirustele, temperatuuri kõikumistele kui hõõrdumisele. Rehvide tugev struktuur on ühtlasi peamine põhjus, miks on rehvide ümbertöötlemine kulukas ja ressurssi nõudev.

Carbon black eraldatakse kasutatud rehvidest pürolüüsimise teel.

Pürolüüsimisel lagundatakse purustatud rehvi fraktsioonid väikesteks molekulideks, mis vabastatakse gaasina. Selle tulemusena jääbki alles tahke süsiniku osa ehk tahm.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles