/nginx/o/2023/09/20/15604365t1hd68a.jpg)
Elektriautosid tituleeritakse laialdaselt transpordi tulevikuks ja kuigi need kõrvaldavad kütuseheite probleemi, pole rehvide kulumisest tingitud peenosakeste saaste probleemi lahendatud.
Üks Briti ettevõte, mis valiti prints Williami Earthshoti auhinna finalistide hulka, lubab vastupidavamaid rehve, mis vähendavad mürgiste kemikaalide heidet. «Meil on siin väga kahjulik ja varjatud saaste, ütles AFP-le ettevõtte ENSO tegevjuht ja asutaja Gunnlaugur Erlendsson. «See jõuab meie organismi iga kord, kui hingame.»
Sisepõlemismootoreid on küll kehtinud määruste toel keskkonnahoidlikumaks vormitud, kuid rehvide ja pidurisüsteemide kulumisest tingitud saaste on praegu oluliselt suurem kui saaste sõidukite heitgaasidest, näitavad uuringud. Rehvide kulumisest satub keskkonda ka mikroplasti, mis on seotud südame- ja kopsuhaigustega, samuti vähktõve ja ulatusliku keskkonnakahjuga. Kuni 28 protsenti maailmamerre jõudvast mikroplastist on rehvide kulumise tagajärg.
Mõned uuringud viitavad, et elektriautod võivad selles kategoorias olla isegi kehvemad kui bensiini- ja diiselmootoriga sõidukid. Uuringufirma Emissions Analytics sel aastal läbi viidud uuringus leiti, et Tesla Model Y tekitas 26 protsenti rohkem heidet kui sarnase suurusega hübriidsõiduk Kia Niro. Uuringu autorid ütlesid, et süüdi oli elektriauto suurem kaal ja kõvem kiirendus.
Erlendsson aga ei nõustu vaatega, et elektriautod on eriliselt problemaatilised – tema hinnangul on rehvireostuse probleem kasvanud seoses sõidukite raskemaks muutumisega, eriti USAs, kus suured linnamaasturid muutuvad aina populaarsemaks. Tema ettevõte on välja tulnud uute rehvidega, kus on esikohale seatud just vastupidavus. Transport for Londoni korraldatud katsetes näidati, et ENSO rehvid vähendasid peenosakeste saastet 35 protsendi võrra ja pikendasid kasutusaega 10 protsendi võrra. «Me ei valmista igavesti kestvaid rehve, aga saame kõvasti vähendada nende tekitatavat saastet,» ütles Erlendsson. «Aga kui inimesed üldse saastada ei taha, ei tohiks nad sõita.»
ENSO oli üks 15 Earthshoti finalistist, keda tunnustati teisipäeval ÜRO peaassamblees New Yorgis. Nüüd jahivad nad 1,24 miljoni dollari suurust auhinda, mille võitja tehakse teatavaks selle aasta lõpus Singapuris.