Tervise edendamise ja hariduse professori Minji Kimi juhitud uuring on leidnud, et e-sigareti tootjate kasutatavad turundusstrateegiad suurendavad e-sigarettide kasutuselevõtu tõenäosust muidu madala riskiga noorte täiskasvanute seas. Need laialt levinud, kuid vähe uuritud strateegiad kasutavad psühhograafilist sihtimist, et meelitada elustiili, hoiakute ja väärtuste põhjal uusi tubaka kasutajaid. Uuring avaldati teadusajakirjas Nicotine and Tobacco Research.
REKLAAMI LÕKSUS ⟩ E-tubaka tootjad kasutavad noorte meelitamiseks kavalaid müügitrikke
«Noored täiskasvanud, kes praegu tubaka- ja nikotiinitooteid ei kasuta, on sellistele reklaamidele vastuvõtlikud, mis võib kaasa tuua e-sigareti kasutamise alustamise nende inimeste jaoks, kes muidu neid tooteid vähemtõenäoliselt kasutaksid,» ütles Kim pressiteates. «Et tegeleda selle suurenenud riskiga, on vaja turustamise vähendamiseks rangemaid turustamiseeskirju uute tubaka- ja nikotiinitoodete jaoks.»
Varasemad uuringud on näidanud, et noor täiskasvanuiga (vanuses 18–29) on kriitiline aeg nii tubaka ja nikotiini tarvitamisega alustamiseks kui ka sellest loobumiseks. E-sigarettide tarbimise püsiv kasv selles vanuserühmas on otseselt seotud nende kokkupuutega e-sigarettide turundusega. Lisaks ennustab e-sigareti kasutamine noorte täiskasvanute seas ka suitsetamise alustamist.
Need suundumused nõuavad autorite sõnul täiendavaid uuringuid e-sigareti turunduse mõju kohta noortele, et teavitada seadusandjaid paremate määruste ja sekkumiste koostamiseks. Teadlased kavandasid käesoleva uuringu, et mõista psühhograafilise sihtimise mõju, mis peegeldavad ühiseid väärtusi, huve, elustiili, moodi ja sotsiaalseid suundumusi noorte inimeste hulgas.
Teadlased analüüsisid 2100 noore täiskasvanuga tehtud katse vastuseid. Osalejad jagati kolme põhirühma: mainstream (peavool), Young Professional (noor elukutseline), Hip Hop / Hipster / Partier. Nad valisid igast alarühmast juhuslikult pooled, et näidata neile olemasolevaid trüki- ja veebipõhiseid e-sigaretireklaame, mis kajastasid nende elustiili. Seejärel pidid nad vastama küsimustele reklaamide mõju kohta. Teine pool vaatas e-sigareti reklaame, mis kajastasid neist erinevat elustiili ja vastasid samadele küsimustele.
Tubakatoodete turundust tuleb vähendada
Kui võtta arvesse kõiki osalejaid korraga, siis nende analüüsist ei selgunud, et e-sigareti reklaamid oleks neile rohkem meeldinud. Samas leidsid teadlased, et vastused erinesid nende tubaka- ja nikotiinitarbimise staatuse alusel.
Näiteks suurendasid reklaamid, kus kujutati vastajatega samasse sotsiaalsesse gruppi kuuluvaid tegelasi, reklaamide positiivset hinnangut nende seas, kes sel hetkel tubaka- ja nikotiinitooteid ei kasuta. See leid viitab sellele, et inimesed, kellel on väike risk tubaka tarbimiseks – teisisõnu, praegused mittekasutajad – reageerivad tõenäolisemalt positiivselt reklaamidele, mis kujutavad nende eakaaslasi, mis omakorda suurendab nende vastuvõtlikkust e-sigarettide kasutamise alustamiseks.
«Turundusmäärused, näiteks reklaamikeeld kanalites, mis võivad jõuda mittekasutajateni, suudaksid minimeerida madala riskiga noorte täiskasvanute kokkupuudet e-sigareti reklaamiga,» ütles Kim. «Tulevased uuringud peaksid selgitama, kuidas kommunikatsioonikampaaniad ja eeskirjad võiksid neid sihipäraseid tubaka ja nikotiini turundusmõjusid neutraliseerida.»