KOSMILINE MÕISTATUS Uut tüüpi täht aitab ilmaruumi saladusi lahendada

Annika Helena Siimon
, Suvereporter
Kunstniku rekonstruktsioon uut tüüpi astronoomilisest objektist – massiivne heeliumitäht. Foto: ESO

Magnetarid on universumi tugevaimad magnetid. Neid ülitihedaid ja eriti võimsate magnetväljadega surnud tähti võib leida kogu meie galaktikast, kuid astronoomid ei tea täpselt, kuidas need tekivad. Nüüd avastati uut tüüpi täht ja see tundub olevat oluline vihje pikaajalise kosmilise mõistatuse lahendamisel. Sellel massiivsel heeliumitähel on ülitugev magnetväli, mis tähendab, et see võib olla magnetari eelstaadium.

HD 45166 on kaksiktähesüsteem, mis asub Maast umbes 3000 valgusaasta kaugusel Monocerose tähtkujus. Selle peamine täht on suur ja koosneb suuremas osas heeliumist ning vaatlused näitasid, et sellel on mõned seletamatud omadused.

Olles varem uurinud sarnaseid heeliumirikkaid tähti, arvas teadusajakirjas Science avaldatud uuringu juhtiv autor Thomer Shenar, et magnetväljad võivad mõistatuse lahendada.

Tõepoolest, magnetväljad mõjutavad tähtede käitumist ja võivad selgitada, miks traditsioonilised mudelid ei suutnud lahti seletada HD 45166 tähesüsteemi.

«Mäletan, et mul oli magnetväljadest lugedes Heureka hetk: «Mis siis, kui täht on magneetiline?»,» ütles Shenar Euroopa Lõunaobservatooriumi (ESO) pressiteates.

Uuringu andmed näitasid, et antud tähe ülitugev magnetväli on 43 000 gaussi. Võrdluseks on Päikese magnetväli vaid 1 gauss ja Maa magnetväli jääb 0,25-0,65 gausi piiresse. See teeb HD 45166 kaksiktähesüsteemi peamisest tähest kõige magneetilisema massiivse tähe, mis siiani avastatud on.

«Uut tüüpi astronoomiliste objektide avastamine on põnev. Eriti siis, kui objekt on terve aja silmapiiril peidus olnud,» ütles Shenar, kes töötab praegu Hispaanias Madridi Astrobioloogiakeskuses.

See avastus pole mitte ainult täiesti uut tüüpi täht, vaid see võib aidata selgitada ka teist astronoomilist anomaaliat – uskumatult tugeva magnetväljaga neutrontähti ehk magnetare.

Siiani on kinnitust leidnud vaid mõnikümmend leitud objektidest. Arvatakse, et magnetarid tekivad massiivsete tähtede kokkuvarisemisel, kuid on ebaselge, miks ainult mõned saavad intensiivse magnetvälja ja muutuvad magnetarideks ning teised mitte ja muutuvad tavalisteks neutrontähtedeks.

Töörühma arvutuste põhjal usuvad astronoomid, et kui HD 45166 kaksiktähesüsteem sureb, variseb see suure tõenäosusega magnetariks ja saab üüratult tugeva magnetvälja – 100 triljonit gaussi.

Täiendavad vaatlused võivad paljastada ka teisi sarnaseid tähti, mis võivad olla magnetari eellased ning aitaksid aru saada, kust nad pärit on.

Allolev videoanimatsioon illustreerib, milline HD 45166 kaksiktähesüsteemi peamine täht välja võib näha.