TSUNAAMID KOSMOSES Ilmaruumis mürtsuvad 5 miljoni kilomeetri kõrgused hiidlained (1)

Annika Helena Siimon
, Suvereporter
Kunstniku rekonstruktsioon MACHO 80.7443.1718-st ehk tähesüsteemist, kus väikeselt tähelt mürtsuvad selle kaaslasele hiiglaslikud hiidlained. Foto: Melissa Weiss, CfA

Meie avar universum üllatab meid pidevalt — alates kummalistest tähtedest kuni muude veidrate objektideni, mida ei suudeta lahti seletada. Nüüd on astronoomid avastanud heartbreak («südamemurdja») tähesüsteemi, kus Päikesest kolm korda kõrgemad tõusulained hiiglasliku tähe pinnale tõusevad ja sinna ka mürtsatavad.

Kõnealune tähesüsteem on tuntud kui MACHO 80.7443.1718 ja see kuulub rühma, mida tuntakse kui heartbeat stars ehk südamelöögi tähed. Südamelöögi tähed on tihedas paaris olevad tähed, mis heledusega perioodiliselt pulseerivad, nagu EKG-aparaadi südame löögisagedus. Südamelöögisüsteemide tähed liiguvad läbi piklike ovaalsete orbiitide. Iga kord, kui nad kõiguvad lähestikku, tekitab tähtede gravitatsioon laineid – täpselt nagu Kuu tekitab Maal ookeani laineid. Lained venitavad ja moonutavad tähtede kuju, muutes neilt tuleva tähevalguse hulka.

Antud täht on aga kõige ekstreemsem teadaolev näide, mille heledus kõigub iga kord umbes 20 protsenti – 200 korda rohkem kui tavaliselt. Seepärast on sellele hüüdnimeks pandud «südamemurdja täht».