New Scientist Kas inimene saab luua uusi maailmu ja neid omatahtsi painutada (1)

Philip Ball
, New Scientisti kaasautor
Nii füüsikuid kui filosoofegi köitev küsimus on see, kas kvantarvuteis loodav reaalsus on tegelikkus või siiski vaid selle simulatsioon. Foto: Marek Strandberg Dall-E tehisaru abil

Kvantarvutid ja kvantarvutus on lajatanud inimkonna filosoofilisele lauale mängu, mis toimib nagu Jumanji: mine võta kinni, kas tegemist on tegelikkusega või väga lähedase kirjeldusega tegelikkuse kohta. Sel teemal käib teadusmaailmas omalaadne sõdagi, kus erinevaid osalisi on rohkem kui kaks. Philip Ball kirjutab neist võitlusist haaraval moel ja nii ongi meil võimalus aimata, kas saame asjust paremini aru või läheb seda lugedes aju veel rohkem sõlme.

Kui teadlased teatasid, et lõid eelmise aasta novembris aegruumi «ussiaugu», oli maailma meedia kogu loost haaratud, kuigi neil oli raskusi selle mõtestamisega. Veebisaidi UNILAD ajakirjanik sõnastas selle kenasti: «Niisiis, peate võib-olla siin selle kõigega kannatlikult harjuma, sest kõik on väga keeruline ja uus.»

Publik aga nägi, et füüsik Maria Spiropulu California tehnoloogiainstituudist ja tema kolleegid olid ussiaugu simuleerimiseks kasutanud lihtsalt kvantarvutit. Edu kosmoselaevaga läbi selle lendamisel!