NEW SCIENTIST Evolutsiooni kummalised reeglid võivad selgitada isegi inimühiskonnas toimuvat

, New Scientist, kaasautor
Jäälind
Jäälind Foto: Sasan Amir / CATERS NEWS

Parv elevantide ja rottidega randub üksikul saarel ja sealt ei ole võimalik enam kuhugi liikuda. Loomad jäävad ellu ja paljunevad. Kuid mitme põlvkonna pärast juhtub midagi kummalist: elevandid kahanevad sama väikseks kui Šetlandi ponid ja rotid kasvavad kasside suuruseks. Nad on end leidnud evolutsiooni kummaliste reeglite mõjuväljast.

Enamik meist on tuttavad loodusliku valiku kaudu toimuva evolutsiooniga, kus liigid muutuvad ja aja jooksul ka lahknevad, sest need, kes suudavad oma keskkonnaga edukalt kohaneda, annavad edasi kasulikke geene. Kuid võibolla ei tea te, et mõnes kohas reguleerib evolutsiooni toimimist käputäis reegleid, mis võivad üsna üllatavaid tulemusi anda.

Näiteks on loomad poolustel suuremad, kui võiks oodata. Samas on troopikalindudel sageli silmatorkavalt suured nokad, kuigi nende suled võivad jälle olla ebatavaliselt tumedad. Ja saartel muutub evolutsioon eriti kummaliseks – seetõttu oli Sitsiilia kunagi koduks vaid meetrikõrgustele kääbuselevantidele ja sellepärast on ka Uus-Meremaa rotid umbes kaks korda suuremad kui nende mandril elavad sugulased.

Paljud nende mustrite taga peituvad bioloogilised «reeglid» on välja pakutud 19. sajandil ja pole olnud täiesti selge, kas need ka tänapäevasele uurimistööle vastavad. Kuid viimasel kümnendil pole bioloogid mitte ainult kinnitanud paljude nende reeglite kehtivust, vaid on paljastanud ka tagamaad, kuidas ja miks need reeglid toimivad. Mõnel juhul on teadlased isegi hakanud reegleid kasutama selleks, et ennustada, kuidas toimub liikide evolutsioon kliima muutudes.