Skip to footer
Saada vihje

NEW SCIENTIST Miks on auto esirehvid alati palju porisemad kui tagumised?

Sopane kruusatee.

Miks on mu auto esirehvid alati palju porisemad kui tagumised? Küsimusele püüavad New Scientisti vahendusel vastata veidi erineval arvamusel lugejad.

Guy Cox, Sydney, Austraalia

Eeldan, et Rob Janes [kes selle küsimuse esitas] sõidab tavaliselt pärisuunas, nii et tema auto esirattad kohtuvad kogu teel oleva sodi ja lörtsiga enne tagarattaid ning lükkavad seda veidi eest ära. Siinkohal võiks planeerida teaduslikku eksperimenti: kas Rob Janes oleks nõus kuu aega tagurpidi sõitma, et näha, mis siis tema rehvidest saab?

David Muir, Edinburgh, UK

Valdav osa kaasaegsetest autodest pärinevast tahkete osakeste reostusest tuleneb rehvide ja teekatte hõõrdumisest, sealhulgas auto pidurdamisel tekkivast hõõrdumisest. Tekkivate saastavate osakeste hulk sõltub sõiduki massist, sõidustiilist ning pidurite, rehvide ja teede materjali koostisest.

Kui juhid pidurdavad, viskub nende raskuskese ettepoole, sellest ka turvavööd. Ka pidurdava auto raskus eendub ettepoole ning seega jääb pidurdamine suuresti esirehvide kada. Seetõttu kuluvad esipidurid kiiremini kui tagapidurid ning esirehvid määrduvad kiiremini.

Harald Mandl, e-posti teel

Autode esiratastel on tavaliselt ketaspidurid (kus pidurisadul pigistab hõõrdumise tekitamiseks piduriklotsi vastu ketast). Nende ketaspidurite hõõrdumine kandub velgedele. Tagaratastel on tavaliselt trummelpidurid (kus ratta külge on kinnitatud piduriklotse ümbritsev silindriline trummel). Suletud trummelpiduritest vabaneb tunduvalt vähem hõõrdumisel tekkivaid osakesi, ketaspidurid on aga avatud süsteemid.

Kui ka tagapiduritena kasutatakse ketaspidureid, on auto tagaosas tunduvalt vähem hõõrdumist kui ees, sest pidurdamisel nihkub sõiduki mass auto esiosale. Seega saavad esipidurid palju rohkem koormust. See on ka põhjus, miks tagumised ketaspidurid on tavaliselt palju väiksemad kui esimesed.

Paul Gibbons, Banstead, Surrey, Suurbritannia

Seda põhjusel, et esipidurid teevad kaks kuni 10 korda rohkem tööd kui tagumised.

Tagumine pidurdusvõimsuse piirang on seatud nii, et tagarattad lukustuvad. Kuna pidurdamise ajal kandub raskus auto esiotsa, lukustuvad tagumised pidurid esimestest kiiremini. Esipidurid kulutavad seega piduriklotse tagumistest viis korda kiiremini ning neilt pudenev materjal ladestub esirehvidele.

Martin van Raay, Culemborg, Holland

Alumiiniumvaluvelgedelt piduritolmu puhastamiseks on spetsiaalseid tooteid. Kui seda regulaarselt ei eemaldata, kahjustab see valuvelgede pinda, sest piduritolm on söövitav ning tekitab pinnale plekke. Kui see kahju on juba tekkinud, saab rehvide algset hiilgust taastada vaid kalli spetsialistitööga

Algselt populaarteaduslikus ajakirjas New Scientist ilmunud artikkel ilmub Postimehes väljaande loal. Inglise keelest tõlkis Anna-Maria Sepp. New Scientistilt saab küsimusi küsida aadressil lastword@newscientist.com.

Kommentaarid
Tagasi üles