Teadlased leidsid ökosüsteemi, mis on kohastunud eluks plastijäätmetega

Pilt on illustreeriv.
Pilt on illustreeriv. Foto: Pexels

Rahvusvaheline teadlaste töörühm leidis Hiina ranniku sooldunud märgaladelt plastikut söövad bakterid ja seened. Neljapäeval avaldatud uuringus pakuvad teadlased välja, et leid võiks avada uusi võimalusi globaalses jäätmemajanduses.

Kew’ kuninglik botaanikaaed teatas, et Ida-Hiinas asuvas Jiangsu provintsis leiti kokku 184 seente ja 55 bakterite tüve, mis erinevaid plaste lagundada suudavad. Hiina ja Ühendkuningriigi teadlased kogusid mikroorganisme 2021. aasta mais Dafengist, UNESCO kaitse all olevast piirkonnast Kollase mere rannikul. Nad leidsid erilise «maapealse plastisfääri», mida nad kirjeldasid kui inimtekkelist ökoloogilist nišši – ökosüsteemi, mis on kohastunud elama koos plastijäätmetega.

«Üha enam pöörduvad teadlased suurte probleemide – sh plastireostuse – probleemi lahendamiseks mikroorganismide nagu bakterite ja seente poole,» teatas Kew’ botaanikaaed. Praeguseks on leitud 436 seene- ja bakteriliiki, mis plastikut langudada suudavad. Kew’ teadlased ja partnerid usuvad, et nende leiud võiksid aidata välja töötada plastijäätmete bioloogiliseks lagundamiseks mõeldud tõhusaid ensüüme.

Värske ÜRO keskkonnaprogrammi aruande kohaselt tekitati 2020. aastal nn lühikese elueaga plastidest nagu pakendid üle maailma umbes 238 miljonit tonni jäätmeid. Umbes pool sellest jõudis looduskeskkonda või põletamisele.

Maikuu lõpus kohtuvad pea 200 riigi esindajad Pariisis, et jõuda lähemale juriidilise kokkuleppe sõlmimiseni plastireostuse lõpetamiseks.