Halvad suhted kui suurim takistus
Üliõpilased tõid negatiivsetes meenutustes välja kiusamisi kaasõpilaste poolt, sotsiaalset isoleeritust ning keerulisi suhteid õpetajatega, mille tagajärjel ei tuntud ennast koolikeskkonnas enam hästi.
Negatiivsete kogemuste tagajärjel langesid nii enesehinnang kui ka hinded.
Uuringus osalejad märkisid, et ka negatiivsed kogemused aitasid neil edasi areneda. Näiteks tõid vastajad esile keeruliste olukordadega toimetulekut, suhtlemisoskust ja enesekindlust.
«Olenemata negatiivsetest kogemustest suutsid uuringus osalejad kooli lõpetada ning jätkasid õpinguid ka pärast keskkooli,» kommenteeris Kutsar.
Soo ja Kutsari uuringutulemused rõhutavad puudujääki Eesti haridussüsteemis. «Hariduses tuleb lisaks akadeemiliste teadmiste arendamisele seada fookusesse ka emotsionaalne ja sotsiaalne heaolu,» lisas Kutsar, «kui noor inimene kogeb koolis kiusamist või tõrjumist, tuleb talle pakkuda tuge, mis aitaks tal selles olukorras toime tulla, et sellest ei jääks pikaajalist mõju. Eesti inimarengu aruanne 2023 ütleb, et heaolu on suhetepõhine. Nii, nagu mujal, luuakse ka koolis heaolu ühiselt: üksteist väärtustades, arvestades ja mõista püüdes.»
Positiivsete ja negatiivsete seikade meenutamine näitas seda, et mõlemat sorti kogemused kooliajast on endiselt inimestega kaasas, mõjutamas nende igapäevaelu ja toimetulekut, mistõttu tuleks õpiedu kõrval oluliselt enam väärtustada ühiselt loodavat heaolu.