Päikesesüsteemi piiril kulgev Voyager 2 sai tarkvarahäkiga kolm aastat eluiga juurde

teadus.postimees.ee
Pildil on NASA kosmoselaevade Voyager maapealne makett, mis jäljendab täpselt kosmosesse saadetud aparaate. Paremal pika masti otsas on teadusinstrumendid, mis kosmoses olevatel Voyageridel ikka veel töötavad, välja arvatud üks instrument Voyager 1 pardal. Foto: NASA

1977. aastal teele asunud kosmosesond Voyager 2 on jõudnud Maast 20 miljardi kilomeetri kaugusele, kuid selle pardaseadmed hakkavad nüüd kustuma. NASAl õnnestus ajaloo kaugeima tarkvarahäkiga kosmosejaama eluiga veel kolmeks aastaks pikendada, kuid siis kustub seade lõplikult.

Voyager 2 kasutab tähtede vahelise ruumi uurimiseks viit teadusinstrumenti. Paraku on aastakümnete jooksul põhitoiteallikas ära kustuma hakanud, nii et vananevat kosmoseaparaat see enam ära ei toida, kirjutab NASA. Kuid pardal on tagavaratoiteks väike varutoiteallikas, mis pidi ohutusmehhanismina tööle hakkama siis, kui põhitoitega midagi juhtub. Kuna siiani on Voyager 2 toiminud nagu peab, pole varutoidet vaja läinud.