Mitu hiljutist uuringut kinnitavad, et vanemas eas mitme uue oskuse õppimine mõjub kognitiivsele võimekusele väga hästi ka pikka aega pärast õpingute lõppu.
Teadlased: vanemad inimesed peaksid õppima nagu lapsed
Teadusajakirjas Aging and Mental Health avaldatud artiklist selgub, et vastupidi varasemale arvamusele, on võimalik vanemas eas oma kognitiivset võimekust tunduvalt parandada. Seda eelkõige juhul, kui õppimisele läheneda nii, nagu seda teevad lapsed.
California ülikooli teadlased panid kahes uuringus osalejad omandama vähemalt kolme uut oskust korraga: näiteks hispaania keelt, tahvelarvuti kasutamist, maalimist, fotograafiat või muusika komponeerimist. Kõik katsejänesed olid vähemalt 55-aastased, osalejate keskmine vanus vastavalt 66 ja 69 aastat.
Aasta pärast uute oskuste omandamist said vanimad uurimisalused teatud kognitiivsete võimete testides paremaid tulemusi kui enne õppimise alustamist. Testid tehti uurimislaboris enne katseperioodi algust, selle ajal ning 3 kuud pärast õpingutee lõppu. Samuti tehti järelkontrolli: 6 kuud ning aasta hiljem, kus muu hulgas katsetati, kui hea on osalejate lühimälu ja tähelepanu. Rõõmustavalt olidki osalejate kognitiivsed võimed pärast sekkumist paranenud, paljude näitajate puhul lausa kolm korda. Ning mida rohkem aega õppimisest möödunud oli, seda paremad olid tulemused.
Uuringu juhtivautor, California ülikooli psühholoogia dotsent Rachel Wu ütleb, et osalejate tulemused olid pärast katset sarnasel tasemel, mis tavaliselt on bakalaureusetudengitel, kui nad sarnast testi esimest korda teevad. Autorite sõnul on ka tähelepanuväärne, et kognitiivse võimekuse paranemine dokumenteerida suudeti, sest suuremast osast uuringutest järeldub, et vanemas eas kognitiivsed võimed vaid säilivad või lausa langevad.
Teadlased soovitavad vanematel õppuritel teadmiste omandamisele läheneda nagu lastel: avatud meele ja suure eneseusuga, kartmata kriitikat ja ebaõnnestumist. Edu võti on Wu arvates mitme oskuse üheaegne omandamine toetavas keskkonnas.