Populaarteadusliku ajakirja New Scientist kaasautor Colin Barras küsib, kuidas lapsi kõige paremini lugema õpetada. Teadlased, õpetajad ja eksperdid on kardinaalselt erineval arvamusel, nende keskel jahmatav hulk lapsi, kelle oskused jäävad tunduvalt alla nende eale kohase taseme.
NEW SCIENTIST ⟩ Kaks kolmandikku USA lastest ei oska piisaval tasemel lugeda - miks? (2)
Võiks arvata, et 5000 aastat pärast kirjakunsti leiutamist teame väga täpselt, kuidas inimesi kõige hõlpsamalt lugema õpetada – enamikus inimühiskondades on see ju elementaarne oskus, milleta kuidagi ei saa. Tegelikult pole see aga päris selge. Teadlaste aastakümneid kestnud vaidlused kõige tõhusamate meetodite üle on toitnud ka poliitilist «lugemissõda» selle üle, kuidas lapsi inglise keeles lugema õpetada.
Samal ajal kui eksperdid vaidlevad, näeme, kuidas suur hulk lapsi ei küüni oma vanusele ette nähtud standarditeni. Möödunud aastal hinnati vaid 33 protsenti 9- ja 10-aastatest lastest USAs pädevaks või edasijõudnud lugejaks. «USA-l on juba pikka aega laste lugema õpetamisega kehvasti läinud,» ütleb Wisconsin-Madisoni ülikooli kognitiivne neuroteadlane Mark Seidenberg. Probleem ei piirdu aga vaid ingliskeelsete riikidega: segadust on parajalt ka selles osas, kuidas õpetada lapsi teisi keeli lugema.