NEW SCIENTIST ⟩ Kvantarvutile leiti lõpuks praktiline rakendus: see pakub välja täiesti juhuslikke arve

, New Scientist, kaasautor
Ülikalli kvantarvuti saab rakendada pealtnäha ülilihtsa ülesande teenistusse - täiesti juhuslikke arve väljastama. Tegelikult on aga universumi tähenduses tõeliselt juhuslike numbrite saamine väga keeruline. Pildil on IBM-i kvantarvuti Q System One, mida saaks samuti selle jaoks kasutada. Pilt on illustratiivne. Foto: Ross D. Franklin / AP / Scanpix

Kvantarvutid võivad luua tõeliselt juhuslikke numbreid, mida on võimatu ennustada võltsida. Sellel võib olla üks väga vajalik praktiline kasutus: täiesti juhuslikud arvud võivad tugevdada turvalise suhtluse ja krüptovaluutade kasutamist.

Tänapäeva parimatel kvantsüsteemidel, nagu Google´i kvantarvuti Sycamore, võiks sellise juhuslike numbrite protsessi edukalt käivitada ning see oleks esimene tõeliselt praktiline ülesanne, mis oleks ilma kvantarvutiteta üsna võimatu, ütlevad teadlased.

Juhuslikke numbreid kasutatakse küberjulgeolekus näiteks turvalise sõnumside ja paroolide loomisel ning mõnede krüptovaluutatehingute kinnitamisel. Kuid täiesti usaldusväärsete juhuslike numbrite saamine on väga keeruline. Kui keegi saab teada, mille järgi juhuslike numbrite loomise algoritmi töötab, siis saab neid tulemusi ette ennustada, seega pole saadud numbrid juhuslikud ja süsteem muutub ebaturvaliseks.