James Webbi kosmoseteleskoop leidis universumist Linnutee teisiku (1)

teadus.postimees.ee
Paljud tähed ja galaktikad lebavad tumedal taustal, erinevates toonides, kuid enamasti oranži varjundites. Mõned galaktikad on piisavalt suured spiraalkäte moodustamiseks. Pikki pildi põhja on nähtav suur detailne spiraalgalaktika, mille alla jääb umbes kolmandiku võrra väiksem galaktika. Mõlemal on eredalt helendav südamik ja tähe moodustumise alad, mis süütavad nende spiraalkäed. Foto: NASA/ESA/CSA James Webb Space Telescope

LEDA 2046648 sarnaneb tugevalt meie Linnutee galaktikale, kuid asub Maast miljardi valgusaasta kaugusel.

NASA/ESA/CSA James Webbi kosmoseteleskoobi jaanuarikuu parimaks pildiks valiti see säravate tähtedega kujutis, mille sisse mahub mitu galaktikat. Igal kujutatud tähel on Webbi teleskoobi allkirjaks kujunenud kuuetipulised difraktsiooniogad. Kujutise alumises osas on paistab suur spiraalgalaktika ja selle all veel üks väiksem ja kaugem galaktika, mille taustal keerlevad kümned üha kaugemal asuvad ja pisemana näivad tähesüsteemid. Pildil suurim ja meile lähim galaktika kannab nime LEDA 2046648 ning see asub Maast veidi üle miljardi valgusaasta kaugusel, Herkulese tähtkujus.