Tehisintellekt leidis kaheksa kosmosesignaali, mis võivad tulla tulnukatelt

teadus.postimees.ee
Teadlased lasid tehisintellektil masinõppe ja närvivõrkude abiga uurida 820 lähimalt tähelt saabunud raadiosignaale, mille oli SETI varem salvestanud. Leiti kaheksa anomaaliat, mille puhul ei saa välistada, et need on tehislikud - näiteks mõne teise tsivilisatsiooni tehnika poolt tekitatud. Foto: Pixabay

Ehkki kosmoseinstituut SETI on juba 1985. aastast universumi hääli kuulanud, et leida signaale teistelt tsivilisatsioonidelt, pole seni midagi leitud. Kui aga teadlased lasid tänapäeva arenenud tehisintellekti vanade andmete kallale, leidis see kaheksa «kahtlast» signaali, mis võivad olla tehislikku päritolu ja pole Maalt välja saadetud ega siia tagasi peegeldunud.

SETI süsteemi ülesandeks on kuulata universumit võimalikult erinevatel lainepikkustel ja siis vastuvõetud signaalidest Maa enda raadiomüra eemaldades alles jätta vaid need raadiolained, mis võiksid sisaldada mingit uut seni seletamatut informatsiooni. Tohutuid andmehulki analüüsiti seni traditsiooniliste arvutusvahenditega või lausa käsitsi, kuid viimastel aastatel väga kiiresti arenenud masinõppe tehnoloogiad just taoliste ülesannetega tegelevadki - terabaitidest pealtnäha juhuslikest andmehulkadest mustrite ja seniavastamata seoste leidmisega.

SETi on otsinud kosmosest nii-öelda tehnosignatuure, mis võiksid anda märku, et kunagi on kuskil mujal kaugel tähel eksisteerinud (või eksisteerib) mõni teine arenenud tsivilisatsioon, mille tehnika kiirgab tähtedevahelisse ruumi spetsiifilisi raadiolaineid, nii nagu inimkond on üle saja aasta juba eetrisse oma saateid ja tehnilist müra paisanud.

Rühm teadlasi avaldasid 30. jaanuaril ajakirjas Nature Astronomy teadustöö, milles kirjeldasid uutmoodi andmetöötluse tulemusi: mida nad leidsid ja milliste signaalide kohta andis tehisintellekt teada, et need võivad olla erilisemad. Uuriti 820 meile lähimalt tähelt saadetud raadiosignaale, mis saabusid 2016. aastal 480 tunni jooksul.

Nii näevad välja kaheksa huvipakkuvat signaali, mille tehisintellekt tohutust infohulgast välja sõelus. Püstipidi on ajatelg (sekundites), pikiteljel on kõrvalekalded kesksagedustest (hertsides). Foto: teadustöö / SETI

Teadustöö juhtiv autor Peter Ma Toronto ülikoolist ütles väljaandele Vice, et kuigi SETI raadioandmetele on varem tehisintellekti rakendatud, võtab uus lähenemine otsingumeetodid inimese käest täielikult ära ja täiustatud masinõppe algoritmid analüüsivad kõiki signaale iseseisvalt.

See tähendab, et enam pole ette antud, mida täpselt otsida, kuna me ei tea, milline tulnukate raadioeetri jälg võiks täpselt välja näha. Algoritm õpib andmetest ise ja hakkab oletama, millised jäljed võiksid olla nii-öelda tehnosignatuurid.

Peter Ma ja tema kolleegide käivitatud masinõpe, mis kasutas tehislikku närvivõrku, suutis leida andmetesse peidetud kaheksa ainulaadset signaali, mis võivad potentsiaalselt pärineda maavälistelt tsivilisatsioonidelt, kuid nende äratundmiseks ja kinnitamiseks pole veel täpsemaid uuringuid tehtud. Kuigi edasine analüüs võib kinnitada, et nende signaalide allikad on maavälised, ei tähenda see, et teadlased saaksid täpselt öelda, millise tehnoloogiaga need on seotud, lisas Ma.

Parimal juhul aga võivad need sisaldada infot tulnukate kasutatava tehnoloogia kohta või isegi anda võõra tsivilisatsiooni kohta midagi veelgi enamat teada, kuid praegu on see kõik vaid oletus.

Üks tehnosignatuuri tunnus, mis eristab seda kõige selgemini looduslikest astrofüüsikalistest raadioemissioonidest, on kitsariba (suurusjärgus 1 Hz) ja/või Doppleri efektiga triivivad signaalid, mis on põhjustatud saatja ja vastuvõtja omavahelisest suhtelistest liikumisest ja mis pole seletatavad ühegi seni teadaoleva kosmilise nähtusega.