Rohemeelsed edvistajad on luksuskellade järelturu õide löönud (1)

Copy
Foto: Arnd Wiegmann

Uhiuued Šveitsi käekellad on endiselt nõutud, kuid õitseb ka kasutatud ajanäitajate müük, mida juhivad Z-põlvkonna ostjad, kes soovivad küll luksuskaupu, kuid on samas ka jätkusuutlikkusele meelestatud.

Ülemaailmne kasutatud kellade turg ulatub hinnanguliselt kuni 20 miljardi Šveitsi frangini ja võib juba 2030. aastaks 35 miljardi frangini kasvada, selgub auditi- ja konsultatsioonihiiglase Deloitte'i möödund aasta oktoobris tehtud uuringust.

Kasutatud kellade turg, mis on ajalooliselt olnud oksjonitelt haruldasi kellasid otsinud kollektsionääride pärusmaa, on nüüd üha professionaalsemaks muutumas, sest aina enam on internetis veebipoode, mis kontrollivad autentsust – isegi kellatootjad ise on sellesse segatud.

«Täna on meil arusaam, et peame vastutustundlikumalt tarbima,» ütles novembris Genfis kasutatud luksuskellade müüjatele konverentsi korraldanud sihtasutuse High Horology endine juht Fabienne Lupo. Üritusel osalesid veebioksjonihiid eBay, kellade müügiplatvorm Watchbox ning Šveitsi kaubamärgid, nagu Zenith.

Ära iial ütle uus

Lupo sõnul võib kasutatud kellade hullust selgitada Y- (sündinud aastail 1980–1996) ja Z-põlvkonna (sündinud aastail 1997–2010) tarbijate eelistustega, kes on väga mures planeedi tuleviku pärast ega soovi enam uusi asju osta.

Vanad esemed, «mida kõikjalt ei leia», on ka väga moes, lisas ta. Nõudlust lisab ka asjaolu, et teatud Šveitsi luksuskellade tootmise kiirus on piiratud.

Šveitsi kellade eksport jõudis 2022. aastal rekordtasemeni, kerkides aastaga 11,4 protsenti, 24,8 miljardi frangini, teatas Šveitsi kellatootjate föderatsioon teisipäeval.

Erasektorisse kuuluva kellaturu kasv on niivõrd suur, et Briti veebiplatvorm Subdial töötas välja indeksi, mis jälgib 50 enimkaubeldud mudelit.

Käekellade keskmine hind langes rekordiliselt 45 000 Šveitsi frangilt 2022. aasta veebruaris 35 000 frangini septembris, mida Deloitte nimetas pigem «korrektsiooniks» kui märgiks, et turg kahaneb.

Sertifitseeritud eelomanduses olevate (CPO) kellade müügiplatvormid üha kasvavad ning sektor meelitab endiselt ligi uusi tulijaid, sealhulgas USA saiti Bezel, kelle investorite hulka kuuluvad teiste seas endine Disney president Michael Ovitz, koomik Kevin Hart ja laulja John Legend.

Luksushiid Richemont – mille alla kuuluvad kaubamärgid Cartier, IWC ja Piaget – sisenes kasutatud kellade turule juba 2018. aastal, kui ettevõte ostis Briti platvormi Watchfinder.

Rolex võttis turgu sukeldumise ette detsembris ja tõmbas konkurentidelt koos Šveitsi jaemüüja Buchereriga loodud kellasid autentiva platvormiga vaiba jalge alt.

Programm on üles seatud kuues riigis, sealhulgas Suurbritannias ja Prantsusmaal, eesmärgiga tulevikus ka USAsse laiendada.

Kuvand on oluline

«Kellade järelturg on seni tootjatele pigem murepunkt olnud, sest see on tihedalt seotud odavate võltsingutega,» ütles Kepler Cheuvreux’ finantsteenustega tegelev tööstusanalüütik Jon Cox.

«Nüüd aga mõistavad nad, et kasutatud kellade müük tõstab ka uute kellade brändiväärtust,» ütles ta AFP-le.

Tipptasemel luksusbrändi Richard Mille'i esindustes ületab keskmise kella hind 260 000 Šveitsi franki. Ettevõte kasutab kasutatud kellade müümist oma kuvandi jätkusuutlikumaks muutmiseks.

Deloitte'i uuringus leiti, et 44 protsendi vastanute jaoks oli kasutatud kella ostmise peamiseks motivatsiooniks odavam hind. Kuid Cox märkis ka, et kasutatud kellad on «rikkuse varu», mida «kantakse ja demonstreeritakse aastaid, kuid mille väärtus ei lange. Seega saab neid edasi müüa ja vahetada».

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles