Äsja alla sadanud meteoriidist leiti elu tekkeks vajalikke ühendeid (1)

teadus.postimees.ee
Dr Queenie Chan Londoni Ülikoolist hoiab käes tükikest orgaanilist ainet, mis võib olla maavälise elu aluseks. Foto: Londoni Ülikool

Teadlased, kes uurisid 2021. aastal Winchcombe´i maanteele kukkunud meteoriidi orgaanilist koostist, leidsid sealt elu tekkeks vajalikke ühendeid. Dr Queenie Chan Londoni ülikooli Royal Holloway maateaduste osakonnast avastas aineid, mis on olnud ka Maal elu tekkimise aluseks ja põhiplokkideks.

Gaaskromatograafia ja mass-spektromeetriaga uuritud taevakivi koostis oli teadlaste jaoks põnev, sest avastati nii-öelda elu ehitusplokid, millest võis ka Maal edasi areneda keerulisem elutegevus.

Uuringu käigus leiti orgaanilist ainet, mis näitab, et meteoriit oli kunagi osa asteroidist,  kus leidus vett vedelal kujul ja kokkupuutel veega oleks võinud toimuda keemiline reaktsioon, mis tekitab rohkem molekule. Need aga muutuvad edasi aminohapeteks ja valkudeks ehk elu põhilisteks ehituskivideks.

Winchcombe on haruldane süsinikurikas kondriitne meteoriit (ligikaudu neli protsenti kõigist uuritud meteoriitidest, mis sisaldavad kuni 3,5 protsenti süsinikku) ja see on esimene seda tüüpi taevakeha, mida nägid Ühendkuningriigis alla langemas enam kui tuhat pealtnägijat.

Winchcombe´i taevakivi sisu hoiti enne uurimist kokku puutumast Maa keskkonnaga, et see ei saaks siinse elu poolt «saastatud». Orgaaniline aine meteoriidis viitab aga sellele, et tegemist on väga haruldase liigiga, mida pole varem niimoodi uuritud.

Winchcombe kuulub haruldast tüüpi palju süsinikku sisaldavasse liiki, milles on rikkalik orgaaniliste ühendite ja ka vee sisaldus.

Dr Queenie Chan Londoni ülikooli Royal Hollowayst ütles: «Meteoriite langeb pidevalt, kuid selle meie uuritu teeb eriti ainulaadseks see, et tegemist on esimese meteoriidiga, mida paljud pealtnägijad on näinud.»

Esimene Winchcombe´i meteoriidikivi korjati üles juba 12 tunni jooksul pärast tulekera vaatlust ja seda kaitsti korralikult, et takistada maapealsest elust saastumist. Seega orgaaniline jälg selle sees on tõesti maavälist päritolu.

«Winchcombe´i meteoriidi orgaaniline inventuur avas meile tõelise akna minevikku, kuidas üsna lihtsatest keemilistest reaktsioonidest võiks alguse saada elu teke näiteks meie päikesesüsteemi sünni ajal,» ütles Chan. «Elu eelkäija orgaaniliste molekulide avastamine lubab meil mõista protsesse, mis võisid alata sarnase materjali langemisel Maa pinnale enne elu tekkimist meie planeedil.»

Veebruaris 2021 Suurbritannias Gloucestershire´is maanteele kukkunud taevakivi nimega Winchcombe (tee järgi, kuhu see kukkus) on 4,6 miljardit aastat vana. Maapinnal sai poolekilone tükk vedeleda aga ainult 12 tundi, kuni teadlased selle oma käsutusse said ja muust maailmast isoleerisid, et siinsed mineraalid ja elusorganismid oma jälge ei jõuaks jätta. Esimest korda avastati meteoriidist ka maavälist päritolu vett.