NEW SCIENTIST Kvantarvuti tekitas esimest korda aegruumi ussiaugu, millesse visati tükike infot

Leah Crane
, New Scientist
Füüsikud tekitasid esimest korda kvantarvutiga simulatsiooni aegruumi ussiaugust, kus saab infot ühest otsast sisse saata ja teisest muutumatul kujul välja võtta. Tavainimese jaoks veider katse on aga füüsikas ülioluline, sest proovib lahendada ühe põhilise probleemi Universumi mõistmiseks. Foto: CalTech

Google´i kvantarvutiga tekitati esimest korda holograafilise «ussiaugu» simulatsioon. Seekord tähistab aga «holograafiline» pigem viisi, kuidas lihtsustada füüsikaprobleeme, mis haarasid katses nii kvantmehaanikat kui gravitatsiooni, mitte hologrammkujutist sõna-sõnalt. Sellised simulatsioonid võivad aidata meil lõpuks mõista, kuidas ühendada mõisted uueks kvantgravitatsiooni teooriaks, mis võib olla kõige raskem, aga ka kõige tähtsam probleem kogu füüsikas.

Nii väga väikest maailma puudutav kvantmehaanika kui ka gravitatsiooni ja väga suuri maailmu kirjeldav üldrelatiivsusteooria on oma valdkondades erakordselt edukad, kuid need kaks põhiteooriat ei sobi omavahel kokku. See sobimatus on eriti ilmne valdkondades, kus peaksid kehtima mõlemad teooriad, näiteks mustade aukude juures.