Lennukimootorite tootja Rolls-Royce ja odavlennufirma EasyJet said edukalt hakkama moodsa lennukimootori käivitamisega vesiniku jõul.
Sabas vaid veeaur: lennukimootor pandi tööle puhta vesinikuga
Maapealne katse viidi läbi varajase kontseptsiooni demonstraatoril, kasutades energiaallikana tuule- ja ookeaniloodete energiaga saadud rohelist vesinikku. Sellega saadi süsinikujäljeta puhas lennukikütus.
Mootori katsetamine toimus Ühendkuningriigis Boscombe Downi militaarkeskuses, kus kasutati ümber ehitatud Rolls-Royce AE 2100-A lennukimootorit. Sellistega sõidavad näiteks Saab 2000 lennukid. Testide jaoks tarnis rohelist vesinikku Euroopa mereenergia keskus (EMEC), kütus toodeti taastuvenergia abil vesiniku tootmise ja testimise rajatises Orkney saarel Eday linnas elektrolüüsi abil.
Vesinik on üks puhastest lahendustest, millega plaanib EasyJet saavutada 2050. aastaks süsinikujälje nulli viimise.
Pärast varajase kontseptsioonmootori maapealse testi tulemuste uurimist kavatsetakse teha veel mitmeid katseid kuni esimeste katselendudeni mõne aasta pärast.
Vesinikuga töötamiseks tuleb siiski ka vähemalt suuremaid lennukeid ümber ehitama hakata, sest vaja on mahukamaid kütusepaake. Näiteks läheb suure reisilennuki Boeing 747 jaoks tarvis rohkem kui miljon liitrit vesinikku, et saada ligikaudu sama lennuulatus, kui 250 000 liitri tavalise lennukikütusega, vahendab The Guardian. Seega on vesinikumootorid mõistlikumad pigem lühemate otste jaoks ning Easyjet ongi just lühematele lendudele keskendunud odavlennufirma.
Ka testitud Rolls-Royce´i turbopropellermootor AE 2100-A on mõeldud pigem kohalikele lendudele, mis võiksid tulevikus toimuda rohelise vesiniku toel, mis on saadud roheelektriga. Praegu toodetakse aga enamus tööstuslikust vesinikust veel maagaasist.