Paleontoloogid kaevasid Hispaanias välja autosuuruse kilpkonna jäänused (1)

Mariliis Kolk
, reporter-toimetaja
Kunstniku nägemus Leviathanochelys aenigmaticast.
Kunstniku nägemus Leviathanochelys aenigmaticast. Foto: Icra_arts/Swns

Möödunud nädala lõpul sai teatavaks, et esimest korda on Euroopast leitud hiiglasliku merikilpkonna jäänused. Teadlased on võrdlemisi kindlad, et Mini Cooperi suurune kilpkonn on seni teadaolevatest Euroopa suurim ja üks maailma suurimaid.

Kataloonia paleontoloogia instituudi teadlased koos kolleegidega mitmest teisest asutusest kirjeldavad Kirde-Hispaaniast Cal Torradesest leitud väljasurnud liiki neljapäeval teadusajakirjas Scientific Reports avaldatud ülevaates. Piibli vanas testamendis kaost ja jumalavastast jõudu kehastanud merekoletise Leviathani järgi nime saanud Leviathanochelys aenigmatica elas tõenäoliselt kriidiajastul, hinnanguliselt 83,6–72,1 miljonit aastat tagasi, mil nad jagasid elupaika dinosaurustega.

Leitud jäänuste hulgas oli küll killustunud, kuid peaaegu täielik vaagnaluu ning tükid kilpkonna kilbist. Vaagnaluu suuruse järgi on teadlased kindlaks teinud, et kilpkonna kehapikkus võis olla kuni 3,74 meetrit, millega see vastavastatud liik oleks suurim merikilpkonn, kes on kunagi Euroopas elanud. Sellise pikkuse juures võinuks kilpkonn kaaluda umbes kaks tonni.