NEW SCIENTIST Siberi koopast leitud geneetiline materjal paljastas neandertallaste pereväärtused (2)

, New Scientist, kaasautor
Kunstniku nägemus Tšagirskaja koopas elanud isast ja tütrest.
Kunstniku nägemus Tšagirskaja koopas elanud isast ja tütrest. Foto: TOM BJORKLAND

Iidne geneetiline materjal neandertallaste kogukonnast on andnud meile enneolematu vaate meie väljasurnud sugulaste sotsiaalsetele struktuuridele. Muuhulgas viitab leid, et naised liikusid kogukonnagruppide vahel, aga mehed olid pigem paiksed.

Saksamaal Leipzigis asuvas Max Plancki ökoloogilise antropoloogia instituudis töötava teadlase Benjamin Peteri sõnul on teadlased varemgi püüdnud välja selgitada, millised olid neandertallaste sotsiaalsed sidemed, kuid seni on vihjeid otsitud koobaste ja jalajälgede paigutuse järgi. «See on esimene kord, kui oleme geenimaterjali kasutades midagi sellist teha suutnud,» ütleb ta.

Peteril õnnestus koos kolleegidega DNA-d eraldada 15st neandertallase luu- ja hambatükist, mis leiti Venemaalt Altai mägedest Tšagirskaja koopast. DNA-st selgus, et mõned tükid olid pärit samadelt isikutelt, seega analüüsiti kokku 11 inimese geneetilist materjali, kelle hulgas oli ka mitu teismelist ja last.

Pariisi suveolümpiamängud 26. juulist 11. augustini
Vaata otseülekandeid Kanal 2-st, Duo 5-st, Postimehe veebist ja kuula raadio Kuku kajastusi. Venekeelsetele fännidele pakub põnevust Kanal 7.
Loe kõiki olümpiauudiseid siit.