Maailm saab päästetud: NASA-l õnnestus asteroid orbiidilt tõugata (1)

teadus.postimees.ee
See on satelliidi DART kokkupõrke hetk Dimorphosega, suurem taevakeha on emaasteroid Didymos. Pilti tegi Itaalia kuupsatelliit LICIACube. Foto: NASA / ESA
  • Teleskoobivaatlused ja mõõtmised kinnitavad, et satelliidiga pommitatud asteroid muutiski teekonda
  • NASA usub, et see aitab tulevikus Maad kaitsta ohtlike taevakehadega kokkupõrke eest

26. septembril 2022 põrkas NASA kosmosesatelliit DART meelega asteroidiga Dimorphos, et katsetada, kas taevakeha oleks võimalik niimoodi kursilt kõrvale lükata. Tegemist oli inimkonna jaoks olulise katsega, sest seni ei teatud, mida on vaja taevakeha trajektoorilt kõrvalemüksamiseks, kui see on näiteks ohtlikul kokkupõrkekursil Maaga. Järgnes pinev aeg vaatluste ja mõõtmistega ning nüüd on tulemus selgunud.

NASA uurimisrühm leidis, et satelliidi DART (Double Asteroid Redirection Test) kohta viimase kahe nädala jooksul kogutud andmed näitavadki kosmoselaeva kindlat mõju sihtmärgile, asteroid Dimorphos muutiski orbiiti. See tähistab NASA teate kohaselt inimkonna esimest õnnestunud katset sihilikult taevase objekti liikumist muuta. Seega, kui tulevikus peaks meie suunas mõni ohtlik taevakeha liikuma, võib selle teelt kõrvale lükata.

«See on praegu ainus võimalus, mis meil on,» ütles NASA esindaja Bill Nelson pressiteates. «See missioon näitab, et NASA püüab olla valmis, kui universum meile midagi saadab.»

Dimorphos on väike asteroid, mis tiirleb ümber emaasteroidi Didymose. Enne DARTiga kokkupõrget kulus Dimorphosel 11 tundi ja 55 minutit, et teha tiir ümber Didymose. Alates tahtlikust kokkupõrkest on astronoomid teleskoopide abil mõõtnud, kui palju see aeg on muutunud.

Nüüd on uurimisrühm kindlaks teinud, et kosmoselaevaga kokkupõrge muutis Dimorphose orbiiti Didymose ümber nii, et see lühenes 11 tunni ja 55 minutst 11 tunni ja 23 minutini. Mõõtmise määramatuse piir on ligikaudu pluss-miinus kaks minutit. Kuna loodeti orbiiti muuta ligi 73 sekundiga, siis tegelik tulemus on kordades parem.

DART põrkas taevalehaga kokku kiirusel 6,6 km/s (23 760 km/h) ja andis üle oma kineetilise energia, mis pidi lööma asteroidi pinnalt tükke lahti ja muutma selle pinda. Kui palju täpsemalt, seda veel uuritakse lähedusse jäänud Itaalia kuupsatelliidi LICIACube andmetest ja piltidest. Euroopa Kosmoseagentuur (ESA) plaanib nelja aasta pärast saata asteroidipaari juurde uue kosmosemissiooni Hera, et tagajärgi lähemalt uurida. Siis tahetakse ka Dimorphose mass täpsemalt üle mõõta.

Kokkupõrge läks NASAle maksma 330 miljonit dollarit ja toimus meist 11 miljoni kilomeetri kaugusel.

Missiooni DART eesmärgid

Pilt DARTi kaamerast hetk enne kokkupõrget Dimorphosega.
Pilt DARTi kaamerast hetk enne kokkupõrget Dimorphosega. Foto: NASA
  • Näidata, kas ja kui hästi on võimalik kokkupõrkega mõjutada asteroidi Dimorphos orbiiti.
  • Muuta Dimorphose binaarset orbitaalperioodi.
  • Kasutades maapealseid teleskoobivaatlusi, mõõta Dimorphose perioodi muutusi enne ja pärast kokkupõrget.
  • Mõõta kokkupõrke ja sellest tuleneva aine väljapaiskumise mõju asteroidile.

Allikas: NASA