NEW SCIENTIST ⟩ NASA tahab saata kosmoselaeva Hubble´i teleskoopi tõukama

Leah Crane
, New Scientist
Hubble´i kosmoseteleskoop vaatab endiselt Universumi kaugeimatesse nurkadesse, kuid hakkab vaikselt maale lähenema. Kui midagi ei tehta, kukub kosmoseseade alla 2030. aasta paiku. Foto: NASA

Alates Hubble´i kosmoseteleskoobi orbiidile jõudmisest 1990. aastal on see planeedi atmosfääri ülemistest kihtidest tekitatud takistuse tõttu hakanud aeglaselt Maa poole vajuma. Kosmosesüstikuga kohale lennanud astronaudid on varem käinud kosmoseaparaati perioodiliselt «eemale lükkamas», kuid viimane selline visiit toimus 2009. aastal ning sellest ajast on Hubble pidevalt Maa poole langenud. Nüüd otsustas NASA allkirjastada SpaceXiga lepingu, et proovida veel kord pikendada kosmoseteleskoobi eluiga mõne aastakümne võrra seda kergelt tõugates.

Hubble´i esialgne orbiit oli umbes 615 kilomeetri kõrgusel maapinnast, praeguseks on see aga vähenenud alla 540 kilomeetrini. Ilma kosmoselaeva orbiiti muutmata on Hubble´i ajaloolise teleskoobi häving vältimatu.

2020. aastate lõpuks tuleb NASA-l lihtsalt midagi ette võtta, et õnnetust ei juhtuks. Selleks peab hakkama kavandama missiooni kosmoseteleskoobi teekonna ohutuks korrigeerimiseks, kuni see turvaliselt ookeani kukub. Praeguse seisuga peaks see juhtuma 2030. aastate lõpus.