«Keskkonnamõju hindamine on seni olnud pikk, kulukas ja bürokraatlik protsess, mida on saanud endale lubada reeglina vaid suurfirmad,» tõdes Sustaxo kaasasutaja ja projektijuht Kristiina Kerge. See on ka põhjus, miks vaid umbes veerand Eesti ettevõtetest on investeerinud kliimamuutustega kohanemisse. Samas näitab hiljutine uuring, et enamik Eesti ettevõtjaid on valmis oma äri keskkonnamõju vähendama, aga ligi 70% ei kujuta ette, kust pihta hakata.
Veebirakenduse metoodika töötas välja ärikonsultatsiooniettevõte PwC. «Meie soov oli luua lihtne ja olulisi kategooriaid arvesse võttev süsiniku jalajälje hindamise metoodika, mis on kooskõlas nii rahvusvaheliselt kui riiklikult tunnustatud lähenemisega,» sõnas PwC Eesti ESG valdkonna juht Merili Vares.
Sustaxo automatiseeris kogu süsiniku jalajälje kaardistamise protsessi, mille tulemusel kulub selleks nüüd ligi 90% vähem aega. Uus veebirakendus sustaxo.eu võtab süsinikujalajälje kaardistamisel arvesse ettevõtte opereerimisega seotud keskkonnamõju, tootmiseks või teenuse pakkumiseks vajalike tegevuste ning müüdud toodete või teenuste kasutamise ja edasimüügiga kaasnevaid emissioone.
«Eestis välja töötatud rakendusega saab väike- või keskmise suurusega ettevõte oma keskkonnamõju tasuta ja minimaalse vaevaga ära kaardistada, et ka rohepööravas Euroopas olla jätkuvalt turukõlblik,» ütles Kerge.
Esimesed sammud rohepöörde alustamiseks
«Oma süsinikujalajälje kaardistamine on vajalik juba seetõttu, et viia ettevõtte tegevus vastavaks Euroopa Liidu üha rangemaks muutuvatele kliimareeglitele,» selgitas Sustaxo IT-ekspert, tarkvaraettevõtte Flowit juht Andres Aavik. Tema sõnul tähtsustavad ka ettevõtete kliendid iga aastaga üha rohkem, et nende teenusepakkuja hoolib keskkonnast.