NASA saatis kosmoselaeva asteroidiga kokku põrkama ja seda orbiidilt kõrvale tõukama

Kaido Einama
, ajakirjanik
Kunstniku nägemus kosmoselaevast DART ja Itaalia kuupsatelliidist LICIACube hetk enne kokkupõrget. Katse aitab tulevikus Maad paremini kaitsta planeeti tabavate suurte asteroidide eest. Foto: Johns Hopkins APL / Steve Gribben / NASA
  • Kokkupõrge toimub juba 26. septembril
  • Itaalia kuupsatelliit salvestab kosmosesündmust kohapeal
  • Ohtlik asteroid võib Maa lähedale jõuda saja aasta pärast

Sellest on tehtud juba päris mitu mängufilmi, kuidas ennastsalgavad astronaudid ja kosmosetehnika planeet Maa kindlast hävingust päästavad ning siia suunas kihutava taevakeha pilbasteks lasevad. Nüüd aga proovitakse Maa päästmist päris-elus, sest mitmed meist lähedalt mööduvad asteroidid võivad järgmisel ringil juba planeedile liiga lähedale jõuda. NASA tahab selleks valmis olla.

Kosmoseagentuur NASA on juba möödunud aasta lõpus teele saatnud kosmoselaeva DART, mille eesmärgiks on müksata väikest ohutut asteroidi oma teelt natuke kõrvale. Kokkupõrge peaks toimuma 26. septembril sel aastal.

2021. aasta novembris kosmosesse saadetud asteroide tõrjuv kosmoselaev Double Asteroid Redirection Test (DART) teeb sel sügisel eksperimendi ja põrkab täiskiirusel kokku 160-meetrise läbimõõduga asteroidiga Dimorphos. Katsetatakse, kas ja kui palju õnnestub niimoodi asteroidi orbiiti muuta, kirjutab Live Science.

Tegelikult on juba aastast 2018 olemas plaan tegutsemiseks ohtliku asteroidi lähenemisel Maale, seega päris käed rüpes ei istuta. Memorandum näeb ette NASA ja kaitsejõudude ühistegutsemise. Seda nüüd kohe septembris katsetataksegi.

Maalt lähedalt mööduvateks asteroidideks peetakse kõiki neid, mis jõuavad lähemale kui 50 miljonit kilomeetrit. Ohtlikeks peetakse neid, mis jõuavad lähemale kui kaheksa miljonit kilomeetrit ning mille mass on piisavalt suur, et atmosfääris ära põlemata maapinnale kukkuda ja suuremaid purustusi teha. Sellisteks loetakse vähemalt 30-50 meetrise läbimõõduga taevakehi.

DARTil on nüüd seljataga kümnekuuline teekond binaarsesse asteroidisüsteemi Didymos, kus tuleb 550 kilogrammi kaaluval kosmoselaeval Didymose orbiidil tiirlev kuu Dimorphos minema lüüa või selle orbiiti muuta, liikudes põrkekiirusega umbes 24 tuhat kilomeetrit tunnis. Uuele teekonnale saadetav kosmosekübe on 160-meetrise läbimõõduga ja oma senisel trajektooril Maad praegu otseselt ei ohustanud. Küll aga võib Didymos meile taas ohtlikult lähedale jõuda aastal 2123.

Pärast kokkupõrget jälgitakse Maalt teleskoopidega, kas kursimuutus õnnestus. Juhul, kui missioon oli edukas, saab tulevikus Maa orbiidile panna nii-öelda valve-kosmoselaevad, mis ohtliku asteroidi lähenedes sellele vastu sõidavad ja üritavad kokkupõrkega orbiiti muuta.

Asteroidihävitusrelvaga liigub kaasa Itaalia kuupsatelliit LICIACube, mis salvestab kokkupõrget ja taevakehade liikumisi lähedalt. Tegemist on Itaalia esimese satelliidiga nii kaugel avakosmoses.

DART katsetab ka NASA uut päikeseenergial töötavat ioontõukesüsteemi Evolutionary Xenon Thruster-Commercial (NEXT-C), mille on välja töötanud NASA ja Aerojet Rocketdyne. Kuigi NEXT-C ei ole DART-i põhiline tõukejõu allikas, võimaldab selle kasutamine katsetada lennu ajal selle võimalikku rakendust tulevastes süvakosmose missioonides.