Mitte ainult hiinlased - Elon Muski SpaceX pillas Austraaliasse mitu suurt kosmoselaeva tükki

Kaido Einama
, ajakirjanik
SpaceX-i kosmosekapsli tagasipöördumisel Maale lendas orbiidile ka kosmoseprügi, mis rohkem kui aasta hiljem Austraaliasse kukkus. Foto: Brad Tucker / Reuters / Scanpix

Kui hiljuti jälgis kogu maailm hinge kinni pidades kontrollimatut Hiina hiigelraketi langemist Maale, siis veel enne seda oli tasahilju oma raketitükid Austraaliasse poetanud USA kosmosefirma SpaceX, mille tegevjuhiks on kuulus miljardär Elon Musk. Sündmus olekski jäänud tähelepanuta, kui Austraalia farmerid poleks oma maalt avastanud kummalise «monoliidi», mis tundus olevat taevast päritolu ja selle jälgi ajama asunud.

Kosmoseprügi langes Maale arvatavasti juuli alguses ja suurim kolme meetri pikkune raketitükk leiti Snowy Mountainsis lambakarjamaalt maa seest välja turritamas 25. juulil.

Kokku on samast kandist leitud juba kolm suuremat tükki, mainib ABC News. Numbla Vale´is olevat kohalikud farmerid kuulnud 9. juulil mõistatuslikku plahvatusesarnast heli, nüüd on selle põhjus selgunud.

Austraalia kosmoseagentuur on juba ka kinnitanud, et praht kuulub tõesti SpaceX-ile, kuna nad tegid erakosmosefirmale vastava järelepärimise ja said jaatava vastuse.

ABC Newsi andmetel on tegemist suurimate kosmoselaeva tükkidega, mis Austraaliat tabanud alates 1979. aastast.

Astronoom Jonathan McDowell arvutas välja, et allakukkumise koht jääb tõesti tagasi pöördunud kosmosekapsli tükkide võimalikule teekonnale:

Tegemist oli kosmosekapsli Crew-1 selle osaga, mis pole rõhu all salongiosa ning sisaldab mõnesid abiseadmeid, nagu näiteks päikesepaneele ja muud varustust. Atmosfääri sisenedes pidi nii-öelda «pagasiruum» ehk mittevajalik osa ära põlema, kuid nagu näha, jõudsid mõned tükid maapinnani.

Kosmosekapsel Crew-1 startis 20. novembril 2020 ja oli esimene SpaceXi-i korduvkasutatava kosmosekapsli «Crew Dragon» lend kosmosejaama ISS. Pardal olid kolm NASA asutronauti Michael Hopkins, Victor Glover ja Shannon Walker koos JAXA astronaudi Soichi Noguchiga.

Tagasi pöörduti Crew Dragoniga 1. mail 2021 ja maanduti Mehhiko lahes päev hiljem. Enam kui aasta orbiidil tiirelnud Crew-1 kosmoseprügi jõudis atmosfääri ja kukkus alla aga alles juuli alguses sel aastal.

Austraalias leiti Dalgety lähedalt kokku kolm suuremat tükki, mis pärit SpaceX-i kosmosekapsli küljest ja mis polnud atmosfääris enne maapinnale jõudmist ära põlenud. Arvatakse, et neid võib olla veel. Foto: Brad Tucker / Reuters / Scanpix

Leitud kosmoseprügi tuleb tagastada riiki, kust see pärit on, ütles Austraalia riikliku ülikooli kosmoseinstituudi asedirektor Cassandra Steer ABC Newsile, mis tähendab, et SpaceX peab oma tükid tagasi saama, kui tahab. Kui aga kosmosefirma kosmoseprahti ei soovi, võivad selle endale saada Austraalia teadlased või maaomanikud.

Vaata, mida kohalikud farmerid taevast sadanud kingitustest arvavad: