Käsmust asutakse koguma andmeid NASA jaoks (1)

BNS
President Alar Karis Käsmus.
President Alar Karis Käsmus. Foto: USA saatkond Eestis

USA saatkonna ajutine asjur Gabrielle Cowan, president Alar Karis, haridus- ja teadusminister Tõnis Lukas ja GLOBE direktor Tony Murphy avasid teisipäeval Käsmus USA kosmoseuuringute ja NASA keskkonnauuringute ekspeditsiooni.

Nelja päeva jooksul koguvad 170 GLOBE programmis osalevat õpilast, õpetajat ja teadlast nii Eestist kui ka välismaalt keskkonaaandmeid Käsmu poolsaarelt, et täiendada NASA andmeid. Ekspeditsiooni juhivad NASA teadlased Brian Campbell ja Peter Falcon. Ekspeditsiooni korraldab GLOBE Eesti koostöös USA saatkonnaga, haridus- ja teadusministeeriumiga, Keskkonnainvesteeringute Keskusega ning GLOBE’i õpilaste ning vilistlastega.

«Meie partnerlus GLOBE Eestiga on suurepärane näide, kuidas saame koos sõpradega Eestist aidata ülemaailmsete väljakutsele, nagu kliimamuutused, vastu seista,» ütles Gabrielle Cowan, USA saatkonna ajutine asjur. «Tahan tänada kõiki õpilasi ja õpetajaid, GLOBE ning NASA korraldajaid ja Eesti partnereid, et olete pühendunud teadusele ja keskkonnaalase hariduse edendamisele. Teie töö kliimamuutustele vastu seista on nii oluline.»

GLOBE (Global Learning and Observations to Benefit the Environment) on ülemaailmne alg-, põhi- ja keskkooli õpilastele mõeldud keskkonnasuunitlusega haridus- ja uurimisprogramm. GLOBE igapäevaseks tegevuseks Eestis on keskkonnamõõtmiste- ja vaatluste tegemine ning andmete edastamine globe.gov andmebaasi. Andmed ja uuringud, mis kogutakse 2022. aasta ekspeditsiooni käigus, sisestatakse GLOBE´i Global Research Project Competition andmebaasi ja ka NASA maapinna, bioloogilise mitmekesisuse, mikrokliima ja veekogude seisundi andmete täiendamiseks.

GLOBE´i algatas 1994. aastal USA asepresident Al Gore ja Eesti liitus sellega 1996. aastal. Veebruaris 2021 tunnustati GLOBE Eesti üheks kokku üheksast GLOBE-Plus programmi liikmest, samuti tõstetakse GLOBE´i Eestit tihti esile kogutud andmete mahu ning kõrge kvaliteedi eest.