Kärbeste juhtmevaba juhtimine avab uued uksed meditsiinis ja sõjanduses

Kaido Einama
, ajakirjanik
Puuviljakärbseid osatakse juhtmevabalt tiibu liigutama panna. Kaugem eesmärk on tundma õppida inimese aju ja aidata pimedatel nägemist tagasi saada. Foto: Erik Karits/Pexels

Selleks et anda ajule signaale ja panna väikesed puuviljakärbsed tiibu liigutama, said USA Rice’i ülikooli neuroteadlased valmis juhtmevaba lahenduse – piisab vaid, kui istutada kindlasse kohta magnetilised nanometalli osakesed, kui need magnetväljas neuroneid soojusega mõjutama hakkavad. Mõju on nii kiire, et kärbse juhtimiskäsk jõuab tiivalihastesse juba alla sekundiga.

Rice’i ülikooli teadlased koostöös Duke’i ülikooli, Browni ülikooli ja Baylori meditsiinikolledžiga kasutasid magnetilisi signaale, et muuta aktiivseks kindlaid neuroneid, mis kontrollisid vabalt liikuvate puuviljakärbeste keha asendit.

«Aju uurimiseks või neuroloogiliste haiguste raviks otsib teadusmaailm praegu tööriistu, mis oleks väga täpsed, kuid samas minimaalselt invasiivsed,» ütles uuringu põhiautor Jacob Robinson Rice’i ülikoolist. «Magnetväljaga närviahelate kaugjuhtimine on neurotehnoloogiate jaoks mõnevõrra nagu püha graal. Meie töö astub olulise sammu selle eesmärgi täitmise poole, sest suurendasime kaugelt magnetjuhtimise kiirust, saavutades juba aju loomulikule kiirusele palju lähema tulemuse.»