Selles raamatus on peatükk, kus ta kirjeldab, kuidas Venemaa Vaikse ookeani saarte põliselanike keeled, mille hääbumist prognoositi juba tsaariajal, siiski eksisteerivad. Lühidalt kokku võttes: iga kord, kui teadlased lähevad nendesse küladesse, esitletakse neile vanureid, kes on viimased keeleoskajad. See kordus aastakümnest aastakümnesse kuni 1990. aastate lõpuni. Iga kord väitsid kohalikud, et nad on oma keele minetanud, kuid ikkagi leidub külas üksikuid vanu inimesi, kelle juurde võivad lingvistid minna uurimistööd tegema.
See on väga tüüpiline olukord Siberis ega käi ainult emakeele valdamise kohta. Peapõhjusi on kaks. Esiteks, nooremad inimesed üle terve Siberi väidavad, et nemad pole kunagi õppinud oma rahva keelt, kombeid ega traditsioone ega tea neist midagi. Ent mida aeg edasi, seda rohkem muutuvad needsamad noored inimesed traditsiooni ja kultuuri kandjaks. Ajapikku saavad neist inimesed, kes pärimusest kõige enam teavad, niisiis pärimuse hoidjad. Teiseks, tegelikult teavad tavade keskel üles kasvanud inimesed oma rahva kultuurist palju rohkem, kui nad ise arvavad. Kui nad saavutavad vanuse, millal peavad hakkama kandma hoolt oma kogukonna kommete eest ja neid suunama, siis õpivad nad palju juurde, täiendavad oma teadmisi ja neist saavad traditsiooni kandjad.
Emakeele vahetumine
Kuid on veel üks aspekt, miks ma olen mõnevõrra skeptiline ja irooniline, kui kõne alla tulevad väikerahvaste esindusorganisatsioonid ja nende arusaam kultuurist. Väga tihti on põliselanikel, kes elavad tundras, taigas ja viimasel ajal isegi linnades, hoopis teistsugune arusaam oma identiteedist ja kultuurist kui igat masti aktivistidel või teisest rahvusest inimestel.