Teine oluline osa riigikaitseõpetusest on praktilised teadmised ja oskused, millest enamikku saab õpetada just riigikaitselaagris. Laagri korraldamisel tuleb ennekõike keskenduda rahulikule tempole ja stressivabale keskkonnale, kus õpilane saab täiel määral pühenduda oskuste omandamisele. Kindlasti ei tohiks laagris valitseda vaid militaarlaagrile omane õhkkond, kus piltlikult öeldes ei jää kuhugi n-ö õhku vahele.
Samuti on laagri korraldamise puhul oluline, et õpetaja ei võtaks laagriülema rolli, mida kahtlemata õpetaja nagunii täidab, vaid säilitaks oma julgustava õpetaja rolli, andes ruumi ka instruktoritele. Peamine on meeles pidada, et tegu on siiski õpilaste, mitte sõduritega.
Paraku olen mitmel korral kuulnud, et see on nii olnud päris paljudes laagrites, kus õpilasi koheldakse kui alluvatest sõdureid.
Sellistes olukordades tekib oht, et vint keeratakse n-ö üle ja vastupidi eesmärgile tekib hoopis vastumeelsus ja tõrksus militaarmaailma vastu. Pealegi ei ole kavatsust kasvatada õpilasest sõdur, vaid avardada tema silmaringi, anda praktilised oskused, sh esmaabioskus, ning ühtlasi kasvatada huvi riigikaitse vastu.
Kindlasti tuleb aru saada, et riigikaitse pole ainult sõjavägi, vaid märksa laiem mõiste. Samas, kui noormehed ja miks mitte ka mõned neiud lähevad ajateenistusse, saavad nad piisavalt palju kõike seda, mida võib sõjaväelt oodata ja siis on see juba täiesti omal kohal.
See aasta toob aga riigikaitseõpetusse suure muutuse. Nüüd ja ilmselt ka edaspidi hakkab riigikaitselaagreid korraldama kaitseliit, et luua ühtne riigikaitselaagrite standard. Selline muudatus on igas mõttes tervitatav, sest praegu on kogu riigis iga laager oma õpetaja nägu ja nii sisult kui vormilt on laagrid nähtavasti väga erinevad.
Seega jään põnevusega ootama, milliseks kujuneb selle aasta riigikaitselaager.
Algselt ajakirjas Sõdur ilmunud lugu ilmub Postimehes väljaande loal.