NASA väljastab pileteid Kuule - võimalus lasta oma nimel ümber Kuu tiirelda

Kaido Einama
, ajakirjanik
Selline näeb välja pilet Kuu orbiidile.
Selline näeb välja pilet Kuu orbiidile. Foto: NASA

Kosmoseagentuur NASA väljastab peagi Kuu orbiidile startivale tehiskaaslasele nii-öelda Kuu pileteid, mille igaüks saab enda nimele tellida. Sellega võib lasta oma nimel teha tiiru ümber Kuu.

Midagi materiaalset peale välkmälu siiski kosmosesse ei saadeta, mälus on kõigi registreerunute nimed. Küll aga saab endale välja printida esimese nn Kuu pileti, mis tõendab reisimist ümber Maa kaaslase.

NASA tahab rohkem kui pool sajandit hiljem jälle inimesed Kuu pinnale saata, kuid enne seda tuleb teha veel mõned katselennud. Ühe sellisega Artemis I programmis saabki oma nime teele läkitada.

Artemis I Kennedy kosmosekeskuses kokkupanekul. Selle raketiga lendavad kõigi soovijate nimed ümber Kuu. Foto: NASA

NASA kutsub inimesi üles lisama veebist oma nime mälupulgale, mis lendab Space Launch System´i (SLS) katseraketiga ja kosmoseaparaadi Orion pardal esimese meeskonnata lennukatsega ümber Kuu.

Oma nime saab kirja panna siin.

Artemis 1 on esimene NASA katsetus megaraketiga SLS, millega saab viia inimesed meile lähimatele taevakehadele. Mehitamata kapsel Orion teeb tiiru ümber Kuu ja testib pardal olevaid seadmeid, mida hiljem saaks mehitatud lennul kasutada. Orionile tuleb raketiga Kuule jõudmiseks anda kiirus 40 000 km/h.

Orion on NASA ja Euroopa kosmoseagentuuri esimene inimest Kuule toimetav kosmosekapsel peale põlvkonna pikkust pausi. Kapsel läheneb Kuule ligi saja kilomeetri kaugusele ja laseb gravitatsioonil viia end nagu linguheitest 70 000 km kaugusele orbiidile, kus tehiskaaslane püsib ligi kuus päeva, et teha vajalikke mõõtmisi. Kosmosereis ise kestab kokku ligikaudu 4-6 nädalat.

Siis naaseb Orion tagasi Maale samamoodi, nagu oleks pardal inimesed, läbib atmosfääri ja kukub pehmelt Vaiksesse ookeani California ranniku lähedal. Atmosfääri sisenetakse kiirusega 11 km/s ja kapslit kaitsev kuumuskilp peab taluma maandumisel kuni 2760-kraadist kuumenemist.

Võrreldes 1969. aastaga, kui esimese inimese jalg astus Kuule, on tänapäeval olemas hulk toetavaid süsteeme kosmoses ja Maa peal, mis aitavad missiooniga sidet pidada ja navigeerida näiteks NASA Deep Space Networki kaudu. Sellega saavad NASA ja mitte-NASA missioonid kommunikeeruda Päikesesüsteemi ulatuses.

Kuu-missiooni start peaks toimuma 17. märtsil.