Must jää tekib mitmel moel. Sageli ilmub ta maanteedele siis, kui külmale aluspinnale sajab uduvihma. Näiteks 12. jaanuaril 2010 olnud Põhja-Inglismaal Holmfirthis teed nii libedad, et elanikud saanud mitu tundi liikuda üksnes neljakäpakil.
Eriti ohtlikud paigad on sillad, sest külm õhk jahutab neid nii pealt- kui ka altpoolt ning teepinna temperatuur langeb kiiremini kui tavalistel teedel.
Üks sild Mississippi jõel Minneapolise linna lähedal oli tuntud musta jää poolest. Silla sisse oli ehitatud isegi süsteem soolalahuse pritsimiseks jäiteohu korral. 2007. aastal kukkus sild aga kokku: kümmekond aastat kemikaali tarvitust oli kiirendanud sillakonstruktsioonide korrosiooni. Ei ole head halvata.
Koos libedusega meenub ikka paarikümne aasta tagune lugu kolleegist, kes klaasjal maanteel sõitis autoga üliettevaatlikult Tõravere bussipeatuseni, aga väljudes unustas end ning lõi ukse hooga kinni. Zaporožets vajus, külg ees, vaikselt kraavi.
Teine samalaadne lugu pärineb Põhja-Eestist. Ühel jaanuarikuu hommikul 2003. aastal ei jõudnudki osa Lääne-Virumaa Vihula valla lapsi kooli, sest esmalt sõitis libeduse tõttu kraavi liinibuss, seejärel varubuss ning tagatipuks ka vallast hädalistele appi saadetud väikebuss.
Hoopis hulluks läheb lugu siis, kui libeduse ajal puhub kõva külgtuul. Näiteid leiab mitu: 2003. aasta aprillis lükkas tuul Väikese väina tammil kummuli taksobussi. Reisijad pääsesid välja üksnes katuseluugi kaudu.
Kõige sagedasem teekaaslane
Omaaegne tuntud liiklusspetsialist Harri Taidre on teinud statistikat ilmastikuolude mõju kohta liiklusõnnetustele. Selgus, et 1960. aastail oli meie maanteedel sõidukite kokkupõrkeid kõige rohkem vihmaste ilmadega: 20,2% (udus16,6%, pilves ilmaga 16,3%, lumesajus 13,3% ja selge ilmaga 19,4%), seega on autojuhi sagedaim ebameeldiv teekaaslane vihm. Taidre on samas nentinud: «Õnnetuskroonikas on parasjagu kaasa rääkida ka ilmal, eeskätt ilusal ilmal. [- - -] Eks ilus päikesepaisteline kevadpäev toob kaasa rõõmu, lusti, ülemeelikust…». Aga päike pimestab, õhusoojus rammestab. Liiklusstatistika järgi juhtus 2018. aasta kuumal suvel erakordselt palju liiklusõnnetusi just kaherattalistega.